27 September 2015

GOTONG ROYONG KORBAN KG SERI TERUBUK, MASJID TANAH, MELAKA

6 kali berjari raya Aidil Adha berada di tempat orang. Tahun ini beraya di tempat sendiri. Seronok rasa. Surau tempat gotong royong depam rumah sahaja. Meriah sungguh. Tempat sendiri tidak sama dengan tempat orang.

Tahun ini 5 ekor lembu telah di korbankan. Waktu ini lah baru hendak kenal orang kampung. Kalau tengok muka masing-masing totally blank. Tidak kenal lah... tapi hairan wal ajaib dia orang kenal akak. Hermm.

Suasana sungguh happening. Pukul 11 orang ramai sudah berkumpul tapi tukang sembelih sampai lambat. Pukul 12.30 baru lah sampai. Tapi dia memang pandai sembelih lembu. 5 ekor di sembelih. Profession dia sembelih lembu dari Alor Gajah sampai ke Pengkalan Balak orang panggil dia tolong sembelih di musim raya haji ini. Sebab ramai yang tidak reti.. abang hakim .. sila belajar cara-cara sembelih lembu. Pisau dia tajam yang amat. Takut tengoknya.



Merembahkan lembu

Sebelum sembelih kena baringkan atau merebahkan lembu terlebih dahulu. Ikat kaki lembu. Bagi lembu tenang. Baru sebelih dengan bismillah dan ayat-ayat alquran. Orang ramai akan berselawat beramai-ramai. Banyak betul lembu dapat pahala





Melapah kulit lembu

Melapah kulit lembu juga ada caranya. Jika cara tidak betul akan melambatkan kerja. Bila melihat orang melapah, mereka melakukan dengan teliti. Pisau juga tajam. Kalau orang Indonesia akan mengambil kulit lembu buat keropok. Dan ada juga yang mengambil untuk di buat kompang. Arwah ayah akan menyuruh kulit itu ditanam.





Melapah daging

Seekor lembu akan di bahagi kepada 4 bahagian. Setiap yang datang di majlis gotong royong akan membahagikan daging untuk di hantar ke setiap rumah di dalam kampung ini. Dari jauh mak tengok anak mak menolong orang angkat peha lembu.. lega rasa hati mak.. rajin juga hendak menolong. Pesan pagi sebelum pergi solat raya. Abang kena tolong tau. Sebab abang tu sir chef dalam rumah. Wakil mummy. Dia faham. Alhamdullilah..



Daging yang sudah di lapah

Daging ini akan di bahagi seberat 1.5kg. Berapa buah rumah dalam kampung ini yer? Dulu budak-budak lelaki ditugaskan untuk menghantar. Sekarang pakai kupon. Waaa.. sudah canggih kampung ku. Sistem kupon. Tak ada kupon tak dapat..ehh ..bukan tak datang tak dapat. Siapa datang ada kupon dapat daging. Yang tiada kupim bola last akan di bahagi juga daging. Lain kali bergaul lah yer..





Sudah siap dalam plastik

Dagimg siap masuk dalam plastik. Mudah untuk orang bawa balik. Tukang bahagi kata.. ini untuk orang kampung, ini untuk orang buat kerja, ini untuk masak... masak sape nak masak. Tengok kiri kanan.. semua pandang akak...ok lah akak masak...boleh masak.. tapi jangan komplen kalau tidak sedap...huuuu...Jom masak




Tukang masak vouge




Assistant tukang masak

Apa lagi hidup api, masak senang jer.. daging goreng dan sup tulang. Akak pun masak.. fuhh mercik peluh. Nasib baik hari itu tidak pakai skirt labuh. Pakai seluar panjang. Senang hendak buat kerja. Dari pukul sampai pukul 4..daging goreng 4 kali goreng. Mak aaaiii.. kuatnya makan.. dinasour ker tukang makan. Mak pergi tengok dalam surau. Rupanya semua orang kelaparan. Dah pukul 3 baru dapat lunch. Akibat lembu lambat di sembelih



Daging goreng

Alhamdullilah dapat pujian sebab daging goreng sedap. Ialah daging baru. Masak pun tidak terlalu masin. Dengan penuh sabar walaupun ramai yang desak sebab tidak cukup barang. Kool mak menguasai dapur. Sup dalam periuk besar lambat pula masak. Datang seorang kakak tanya apa petua daging yang ko masak tidak berbau lembu sangat atau hanyir... haaaa... hadeeehhh ada juga yer.. petuanyanialah sebelum masukkan daging masukkan seketul halia yang sudah di ketuk. Kacau sekejap dalam kuali dan masukkan daging yang telah di gaul serbuk kunyit dan garam. Goreng sampai daging lembut. Abang Hakim kata.. sedap lauk momee masak..

Dalam hati mak ko berdoa sampai habis supaya tidak ada yang complain..tau ker

Di sini akak nak ucapkan selamat hari raya haji..





Ok bai

25 September 2015

PETUA MELEMBUT ATAU MENGEMPUKKAN DAGING

Musim raya Aidil Adha ni banyak dapat daging dari korban yang di jalankan. Tahun ini sahaja ada Kampung Seri Terubuk mengorbankan 5 ekor lembu. Penuh peti ais.

Bila kita hendak masak daging atau tulang kadang-kadang dagingnya liat dan lama untuk lembut. Ini akan menjadi masalah kepada kita untuk makan. Gigit-gigit tercabut gigi.. masalah kepada yang pakai gigi palsu, budak kecil dan yang tidak punya gigi.

Semalam semasa duduk dengan makcik-makcik cerita macam mana hendak lembut atau empukkan daging. Bukan daging lembu atau kambing sahaja, petua ini boleh juga di gunakan untuk masak lauk itik atau ayam kampung.

Masa arwah mak masih hidup ada juga guna petua ini. Sekarang kakak yang rajin masak mengunakan petua tersebut. Adik dia ni pun pernah cuba. Alhamdullilah menjadi. Oleh itu kita share dengan kawan-kawan semua.

1. Betik Muda



Betik muda
Sumber gambar dari Google

Kakak selalu mengunakan betik muda. Sebab betik muda banyak tumbuh di keliling rumah dia. Seelok-eloknya sebiji putik betik. Basuh betik tersebut, potonh dan masukkan kedalam lauk daging yang kita sedang masak. Getah pada betik tersebut adalah agen yang melembutkan daging yang keras.

2. Pangkal dan hujung timun


Timun
Sumber gambar dari Google


Pangkal dan hujung timun? Macam mana kak? Laaa... ada yang tidak tahu. Beli timun kan ada hujung dan pangkal.. itu lah dia. Potong dan kemudian di masukkan kedalam lauk. Gerenti lembut. Bahan ini paling senang hendak cari. Guna sebiji timun sudah cukup untuk melembutkan seperiuk daging.

3. Daun Nangka



Daun nangka
Sumber gambar dari Google


Jika rumah kita ada pokok nangka, daun nangka boleh di gunakan untuk melembutkan daging. Ambil beberapa helai daun nangka dan basuh hingga bersih. Masukkan kedalam periuk. Insyallah daging akan cepat lembut dan empuk


4. Biji Buah Kurma





Biji buah kurma
Sumber gambar dari Google


Cara ini di ajar oleh seorang makcik semasa berada di surau semalam. Rupanya berguna juga biji kurma ni. Selalu buang sahaja. Sekarang boleh guna untuk mengempukkan daging. Ambil dalam 5 biji masukkan kedalam lauk daging atau sup. Masa hidangkan jangan lupa keluarkan biji tersebut. Nanti ada yang menjangka biji kacang pula.


5. Sudu Tembikar



Sudu tembikar
Sumber gambar dari Google

Sumber ini jangan gelak yer. Arwah mak pernah guna pakai semasa masak lauk itik. Daging itik liat. Sudu tembikar ini lah yang dia guna. Bunyi kelakar. Tapi menjadi.

Musim raya korban, mungkin memerlukan petua-petua ini. Selamat mencuba

Ok bai

KEK PISANG CAIR DIMULUT



Kek Pisang Aidil Adha

Setiap tahun hari raya Aidil Adha, duduk negeri mana pun akak akan buat kek pisang. Sebab kek pisang mudah di terima mana-mana tekak. Kadang-kadang ada orang tidak suka kek coklat, kek cheese, kek butter atau kek berkrim. Ikut tekak masing-masing. Kek pisang ini mudah untuk di buat. Jika ingin menjalankan perniagaan membuat krk pisang boleh guna resepi ini sebab 1 resepi boleh buat dalam quantity yang banyak.

Belajar dari Auntie Hasma Noor. Thank you auntie for the very good recipe you gave me.. muaahhh..

Akak mengunakan loyang 7 inci.. dapat 3 loyang. Boleh pergimsurai semasa gotong royong korban. Pisang pula adalah bahan yang murah dan senang hendak di cari. Dalam resepi ini ada mengunakan glycrine. Jika tidak mahu mengunakan bahan tersebut pun boleh. Tujuan bahan tersebuat adalah untuk melembapkan lagi kek. Glycrine bukan terhad untuk kek pisang sahaja. Kek chocolate moist dan carot cake juga boleh mengunakan bahan ini. Bahan ini boleh di beli di kedai bahan kek. Harga lebih kurang RM2.00 lebih..

Jom kita buat

Kek pisang

bahan:-

A
200gm butter
200gm marjerin
1 sudu makan ovellete
450gm gula custor(gula pasir biasa pun boleh)
1/4 sudu teh garam

B
7 biji telur A = 450gm(tak pernah timbang pooonn)

C
500gm pisang (timbang selepas buang kulit jika tidak berat kulit je nanti)
2 sudu teh esen pisang
2 sudu teh esen vanilla
1 1/2 sudu makan glycerine - kek kita akan moist guna bahan ini
(kisar semua bahan ni)

D
550gm tepung gandum
2 sudu teh soda bicarbonate
4 sudu teh baking powder
3 sudu makan tepung susu
(ayak semua bahan ni)


cara:-

1. Pukul bahan A sampai gebu.. masukkan telur sebiji demi sebiji.
2. Masukkan bahan C dlm A + B
3. Masukkan bahan D sedikit demi sedikit hingga rata
4.Bakar hingga masak... dengan suhu 180c

petua kek ni akan mudah hangus jika dijaga apinya..

Selamat mencuba

Ok bai

22 September 2015

ISU MINTA SHARE RESEPI

Hari ini gi belajar buat roti. Roti yang cikgu ni ajar semua sedap-sedap. Ada ker roti tidak sedap? Tapi rasa roti ini lain dari yang lain. Bentuk simple-simple je. Ambil isi inti tepek-tepek. Dalam hati kata oii.. senang jer ko buat roti. Senang dan sedap



Butter Garlic

Balik dari kelas akak pun post gambar di IG dan share dalam group kawan-kawan. Tapi paling haru ialah minta share resepi. Emmm boleh bagi no problem. Tapi jawapan yang menyakitkan hati kita kalau tidak mahu bagi. Kedekut ilmu lah, ilmu tidak bawa mati lah.. orang lain boleh kenapa awak tidak boleh.

Jawapan yang akak bagi. Bukan tidak mahu share. Tapi kita bawa amanah cikgu yang mengajar. Kalau dia kata tidak boleh. Macam mana? Sebab bukan semua orang macam kita boleh share resepi sesuka hati. Dia punya seban untuk tidak mengizinkan. Sebab itu harga pencarian dia betul atau tidak?

Bagi akak pulak. Boleh share tetapi tidak boleh direct resepi dari guru yang mengajar. Akak akan ubah suai sedikit mengikut kesesuian akan mencari bahan untuk buat. Sebab ada 1 jenis manusia kita dah bagi boleh kata kenapa tidak jadi. Jawapannya itu adalah resepi professional. Sebab itu kena ubahsuai sikit.

Kita sebagai penulis resepi ini kalau hendak bagi petua atau resepi bukan main cedok orang punya. Kena buat sendiri dulu, bila sudah berjaya baru kongsi kepada pembaca. Bukan semudah yang kita lihat.

Ada orang suka cilok cut dan paste. Akak banyak kali kena, abang mat gebu selalu kena. Kami penulis blog selalu akan tulis credit resepi . Contoh ambil resepi dari blog tiffinbiru. Tulis lah credit kepada tiffinbiru. Ada juga tidak buat. Ini sebagai menghargai dia sebagai penulis resepi. Sebelum tulis dia buat research terlebih dahulu. Bukan mudah seperti ABC.


Minta maaf kalau ada yang sentap

Ok bai

PETUA MENJADI ADORABLE MOM

Membesarkan 4 orang anka lelaki menyebabkan dia tahu semua seni mempertahankan diri
1. Seni karate
2. Seni judo
3. Seni pekak telinga
4. Seni tahan hati
5. Seni spatula
6. Seni ngentel roti
7. Seni sabar
8. Seni suara volume 10
9. Seni gelap mata
10. Seni senyum sampai telinga


Kalau list semua korang pening nak baca. Yang sulung 15 tahun, yang kedua dan ketiga 13 tahun kembar. Last sekali 7 tawon... dia kata.
Oleh itu untuk menjadikan adorable sila belajar seni ini



Yang sulung

Umur 15 tahun. Jenuh mak dia nak kejar. Tidak terkejar. Tapi semua yang berlaku menjadikan akak dan dia best friend. Lahir 3.1kg..3 bulan 9 kg.. 1 tahun 10kg...hambik ko. Paling kuat nangis masa kecil-kecil. Tapi bila dah besar senang, tidak banyak demand.




Kembar

Umur 13 tahun. Dia orang ini ikut circle. Berubah mood. Seorang rajun sorang malas. Lepas tu tukar. Dia orang kedekut...haaaa.. suka simpan duit. Selalu cakap bila besar sorang jadi accountant dan lagi sorang arkitek. Sebab ciri sudah ada. Yang arikitek pernah kata 'bila aris dah besar, nak buat momee rumah besar' amin ya allah...inysallah



Ini adik

Umur 7 tahun. Selalu cakap . Momee tak boleh marah adik. Kenapa tidak boleh marah adik. Sebab adik chumel. Cair ke tidak bila dengar dia cakap macam itu. Sekejap-sekejap minta makan. Adik lapar lah. Boleh bagi makan ker tidak. Adeehhh.. satu hari 10 kali.



Mak dia orang

Umur rahsia..eehmmm... dah tua jugalah. Kerja blogger, writer dan ngentel roti. Orang tanya tak stress ker jaga anak lelaki. Stress juga lah. Kalau kata tidak stress.. muhong sangat lah orang itu. Tapi cara akak...stress jer gi window shopping





Shopping


Kalau ostad dan otajah baca ni mesti kata subhanallah.. mengucap panjang diaorang. Kenapa tidak mengaji ker, solat sunat ker? Sebenarnya banyak cara untuk hilangkan stress. Tidak semestinya shopping. Terpulang kepada pilihan masing-masing. Apa pun kita lakukan berlandaskan hukum allah. Betul tak?

Fikir positive dan lakukan yang terbaik. Itu petua akak untuk menjadi adorable mom.


Part of My adorable kids


Selamat mencuba

Ok bai

21 September 2015

LEMON ROASTED CHICKEN WITH BLACK PEPPER GRAVY



Lemon Roasted Chicken

Ayam bila di panggang memang sedap. Semalam masak lasagna. Hari ini minta ayam panggang. Ok kalau korang hendak ayam panggang pergi beli ayam di kedai depan. Supermarket depan rumah. Boleh suruh pergi beli. Sambil itu boleh ajar diaorang cara beli ayam.

Abang Hakim telah di tugaskan untuk membeli ayam. Hari ini harga ayam 1kg =RM6.80 . Bawa RM20.00 berbaki RM6.70. Maknanya ayam tadi 2kg lebih. Mak ambil tanpa tengok resit berapa ringgit harga ayam.

Ambil dari tangan dia terus bersihkan. Sebab ayam perlu perlu di perap 3 jam. Cuci buang buang leher dan montot ayam...hiiii. Cuci dalam ayam dari segala kotoran batu perap.

Macam mana hendak membersih seekor ayam. Lepas basuh beesih lumurkan dengan garam halus. Kemudian bilas buang garam dan lendir yang melekat pada badan ayam. Selepas itu baru perap ayam dengan bahan untuk perap







jom cuba resepi saya


resepi

1 ekor ayam
2 biji jus lemon
daun rosemary
2 sudu besar lada hitam - di tumbuk / kisar
2 sudu besar serbuk pasley
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula perang
2 sudu besar butter
1 cawan nasi 3/4 masak
2 biji kentang -salad potato.
2 biji tomato
2 biji bawang besar
Kulit lemon yang di buat jus tadi

Cara:
1. Siapkan tempat pembakar yang di balut dengan aluminium foil
supaya senang untuk membasuh
2. Gaul garam, gula, serbuk pasley dan lada hitam
3. Lumurkan semua bahan ini di seluruh ayam.
4 . Letakkan ayam dalam tempat pembakar
5. Kentang, bawang dan tomato di potong dadu.
6. Sumbat kentang, bawang dan tomato dalam perut ayam.
7. Tutup dengan lemon dan curahkan jus lemon atas ayam
9. Balut ayam dengan pembalut makanan dan masuk kedalam peti sejuk
10. Perap selama 3 jam
11. Selepas 3 jam keluarkan dan letak butter atas ayam
12. Bakar ayam selama1 1/2 jam dengan suhu 250 c
13. Masak sehingga kekuningan

>ayam akan mengeluarkan air yang banyak semasa di bakar. Keluarkan air tersebut untuk di buat gravy.



au nipis

selamat mencuba

ok bai

IKAN SWEETSOUR

Ikan sweet sour @ikan masam manis. Selalunya orang akan masak mengunakan ikan siakap atau ikan talapia. Selalu orang akan pergi ke kedai masakan siam untuk menikmati makanan ini. Kalau makan di kedai pasti harganya RM30.00-RM40.00 sekali makan. Mak tak sanggup bayar mahal-mahal. Baik masak di rumah.



Ikan SweetSour

Pilihan ikan terpulang. Anak-anak suka ikan siakapmataunikan talapia. Isi ikan putih. Tapi isi ikan ini agak tawar. Arwah mak suka masak ikan ini samada masak lemak cili padi atau sweetsour.

Bahan untuk sweet sour

Seekor ikan siakap
3 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
2 sudu besar cili boh
5cm halia
200gm cili sos
50gm tomato sos
2 biji cili merah
1biji tomato
2 helai daun limau purut
Gula
Garam
Capcicum sebagai tambahan
Minyak masak
Serbuk Kunyit

Cara penyedian ikan

1. Bersihkan ikan siakap.
2. Buang sisik dan cuci dengan asam jawa tujuan menghilangkan hanyir ikan
3. Panaskan minyak dan letakkan 2 kepingnasam keping supaya ikan tidak melekat di kuali.
4. Lumurkan garam dan serbuk kunyit pada ikan
5. Apabila minyak sudah betul-betul panas masukkan ikan
6. Masak sehingga ikan garing dan angkat.
7. Letak dalam pinggan yang besar

Cara penyedian sweet sour

1. Kisar bawang merah 2 biji, bawang putih, cili merah dan halia
2. Tumis bahan kisar hingga naik bau
3. Masukkan cili boh dan masak hingga cili sedikit garing
4. Masukkan tomato dan cili sos kacau rata
5. Masukkan garam dan gula secukup rasa
6. Masukkan daun limau dan tomato potong kacau hingga tomato masak
7. Potong dadu capcicum dan hiris bawang merah
8. Curahkan sos sweet sour atas ikan

Selamat mencuba

Ok bai

20 September 2015

LASAGNA YANG SENANG DIBUAT


Hujung mimggu adalah hari makan besar. Makan besar tidak semestinya makan di luar. Boleh juga masak dirumah. Masak di rumah lebih menjimatkan. Anak-anak suka makanan barat. Sebab dari kecil duduk barat. Makan pun barat... teorinya macam tu lah. Oleh itu terkadilah lasagna yang sedap penuh dengan cheese, daging dan sos bolognese yang awesome.

Bukan susah pum hendak lasagna. Bergantung kepada kerajinan kita. Masa kerja dulu suka pergimmakan lasagna di Shakes pizza sg Wang.. ada lagi ker restoran tu..? Teringin pula. Tapi buatkan rumah lagi sedap dan puas.


Lasagna.. Dalam Bekas Besar

Lasagna sudah tentu menjadi antara makanan kegemaran kami anak beranak. Jika makan dimrestoran atau oizza hut cost 1 lasagna antara Rm10.00 - Rm20.00 tidak termasuk GST. Jika kami berlima RM100.00 tidak termasuk air minuman. Tidak berbaloikan. Baik lah mak korang buat bukan susah sangat.




Lasagna yang dipotong



Lasagna yang melihatkan kepingan pasta

Pasta lasagna ada banyak jenis. Yang mudah di cari ialah keluaran San Remo. Tetapi akak lebih suka mengunakan keluran Tesco. Murah dan banyak keping kita boleh dapat. Keluaran San Remo perlu berhati-hati kerana ada 2 jenis. Satu yang tidak perlu di rebus dan lagi satu perlu di rebus. Akak suka mengunakan yang di rebus sebab lebih sedap.

Resepi ini terhasil memalui pembacaan di buku masakan itali, youtube dan bacaan. Kemudian akak cuba hingga boleh buat jualan.

Cara yang akak akan kingsi bersama adalah murah dan senang untuk di buat

Bahan:-

pasta:-
1 kotak lasagna.. akak suka mengunakan san remo atau tesco
1 sudu besar minyak masak
air

cara:-
1. masak air hingga mendidih dan masukkan minyak
2. masukkan pasta dan rebus hingga lembut jgn terlebih masak. klu biasa buat spaghetti mcm tu lah texture lasagna kalau dah masak.
3. angkat klu blh tos sehelai demi sehelai


sos daging

bahan

500gm daging hancur
1 botol sos spaghetti - berat 400gm
1 tin tomato puree -jenama kimball
1 sudu besar serbuk pasley
1/2 cawan minyak zaiton/ minyak biasa pun boleh
1/4 sudu teh sudu garam
1/4 sudu teh gula
1 ulas bawang besar cincang halus
500ml air

cara:-
1. tumis bawang dan minyak
2. masukkan daging hancur dan goreng hingga garing sedikit
3. masukkan rempah bolognise
4. masukkan sos, garam dan gula.. klu kurang tambah
5. biarkan mendidih sebentar dan masak ketepikan


sos putih

bahan:-

50gm tepung gandum
2 sudu besar butter
500ml susu uht/segar
sedikit garam
kalau hendak letak bahan perasa pun boleh
secubit serbuk lada hitam
Secubit serbuk pasley


cara:-

1. gaul semua bahan kecuali butter mengunakan senduk kayu atau whisk jgn biar berketul.
2. letak atas api yang paling kecil. jangan biarkan berketul.
3. jadikan macam susu pekat dan masukkan butter
4. ketepikan

bahan lain:-
500gm mozarella cheese
6 keping cheddar
Parmesan jika mahu

cara buat lasagna

1. letakkan 2 keping pasta sebagai base paling bawah terpulang pd bekas pembakar masing yer
2. letakkan kuah merah.. sapu rata. agak2 2 senduk
3. letakkan sos putih 1 senduk
4. letak cheddar
ulang hingga habis
5. tutup dengan cheese mozarella
6. bakar 170 c sampai kekuningan
7. hidang masa panas.. potong dan tabusrkan Parmesan cheese

Selamat mencuba

Ok bai

19 September 2015

CARA MENYIMPAN IKAN, DAGING DAN AYAM TAHAN LAMA

Seorang yang berkerjaya pasti menjadi masalah hendak ke pasar setiap hari untuk membeli barangan segar seperti ikan, ayam dan daging. Kita tidak mahu menyimpan baham-bahan ini kerana tidak mahu hilang kesegaran atau kemanisan bahan tersebut.

Akak juga dulu seorang yang bekerja, isteri dan ibu. Bila balik kerja pasti sibuk untuk memasak. Dengan anak, suami dam rumah. Akhir tidur keletihan. Balik dari kerja perlu ambil anak dari rimah pengasuh dan pasaraya kemudian masak. Tetapi lama kelamaan akak dapat memikirkan cara hanya seminggu sekali sahaja ke pasar membeli barangan mentah ini.




Pasar yang selalu akak pergi ialah Pasar Pudu, Pasar Chow Kit, Pasar Maluri, Pasar Tani Kampung Pandan dan Pasaraya berdekatan. Balik dari membeli bahan-bahan ini akak akan membersihkan semua. Bersih dari darah dan isi dalam yang kotor. Kenapa?

Kita sebagai orang Islam seharusnya makan makanan yang bersih. Apabila mencuci semua ikan, daging dan ayam perlu selawat. Jika kita bersihkan ini akan memudahkan kita apabila hendak memasak.

Cara menyimpan.
1. Siapkan plastik atau bekas untuk menyimpan
2. Siapkan jumlah bekas mengikut hari kita memasak
3. Cuci semua ikan, daging dan ayam dari kotoran darah dan najis
4. Tapis air dari bilasan cucian
5. Kemudian bahagi bahan tersebut mengikut hari yang kita hendak masak dan masuk kedalam bekas.
6. Masuk kedalam peti sejuk
7. Jika anda memiliki peti sejuk yang kecil gunakan plastik dan ikat supaya air tidak meleleh.

Tujuan di masukkan kedalam bekas, balik dari kerja kita terus keluarkan bahan tadi. Bersihkan sedikit dari kesan ais. Siapkan bahan untuk masak dan boleh terus memasak tanpa perlu mengambil masa untuk kerja menyiang atau membersihkan bahan tersebut. Boleh buat kerja lain kan?

Akak nanti ikan rosak kalau simpan lama...

Sebenarnya tidak. Yang rosak ialah beli ikan tanpa bersih terus masuk peti sejuk. Bila hendak keluarkan rendam dalam air. Jika kita tidak sempat ikan yang masih beku kita akan bersihkan. Sudah tentu rosak.
Kalau buat begini ikan, ayam dan daging akan rosak dan hilang manis. Jika guna nasihat akak insyallah ikan tidak rosak dan kekal manis.

Peti sejuk saya kecil kan...

Tidak mempunyai masalah. Jika tidak guna bekas, boleh guna plastik. Contoh plastik isi kuih. Isi dalam plastik dan ikat. Sumbatlah selagi muat.

Mudah bukan?

Anda akan jimat masa, quality time tersebut boleh digunakan untuk bermain dengan anak-anak dan menonton cerita Korea.

Selamat mencuba

Ok bai

KASUT PILIHAN

Wajib pakai kasut atau selipar kalau kita hendak kemana-mana. Untuk keselamatan, kesihatan dan kegayaan. Kegayaan ? Ia kenalah bergaya.

Bab hendak beli kasut akak paling cerewet. Kenapa?
1. Beli kasut selesa
2. Beli kasut cantik
3. Beli kasut murah
4. Beli kasut branded

Ini adalah koleksi kasut akak


Salvatore Ferragamo Original


Piere Cardin


Kickers


Crocs Original


Crocs Tipu


Selipar Jepun

Penjelasan sebab-sebab diatas

1. Beli kasut selesa

Kasut selesa ialah, senang hendak berjalan. Tidak saki pada hujung kaki atau tumit. Tidak melecet. Bila pakai tidak menjejaskan kesihatan tubuh badan yang lain

2. Beli kasut cantik

Tentu kasut yang kita beli cantik. Kalau beli tidak cantik dan tidak sesuai dengan kita kelakar lah pulak kalau pakai. Contoh kasut berbatu tidak sesuai untuk akak sebab ehhhh... bling bling..

3. Beli kasut murah

Beli kasut murah. Tapi kulit supaya tahan lama. Tips beli kasut macam ini tunggu sales. 70-80%less berbaloi. Contoh kasut ferragamo tu harga adal RM1700.00 less dapat Rm1099.00.  Crocs original tu harga asal RM359.00 lepas less RM150.00 apa lagi rembat.. kasut Piere Cardin tu harga asal RM199.00 lepas less RM39.90..yang crocs tipu dan selipar jepun tu tak pernah less...

4.Beli kasut branded

Prinsip akak kasut branded tapi murah. Macam tips yang akak bagi di atas. Kenapa branded? Kasut branded ini tahan lama. Quality control wajib tip top sebelum dijual. Mereka mementingkan keselesaan pemakai. Jika kasut kita kulit boleh tahan sehingga 2-3 tahun. Tapi tengok juga bertapa ganasnya si pemakai.

Antara 6 kasut yang akak ada.. paling best ialah.. selipar jepun
Kenapa selipar Jepun? Kerana selesa. Kalau pergi pasar mudah untuk berjalan tanpa fikir kotor atau tidak kasut. Senang hendak cuci dan murah.

Ok bai

TIPS CARA MENYIMPAN MOZARELLA CHEESE

Kita selalu menghadapi masalah dalam penyimpanan keju atau cheese. Pengkongsian yang lepas, cara menyimpan cream cheese. Kali ini cara menyimpan keju mozarella . Keju jika tidak disimpan dengan betul boleh berkulat. Mozarella selalu kita guna dalam membuat pizza atau topping. Sebab rasanya lemak. Mozarella ada jenis yang mudah untuk kita dapati di pasaraya. Jom belajar cara menyimpan

Cara:
1. Balut semula keju mozarella dengan plastik bungkusan semasa beli, jangan di buang plastik tersebut
2. Kemudian balut plastik wrapping supaya setiap lapisan keju tidak terkena udara. Udara ini yang akan membawa kulat kepada keju dari bakteria tangan atau keadaan sekeliling
3. Masukkan kedalam plastik dan ikat dengan getah
4. Mozarella perlu di simpan di tempat beku.
5. Mozarella tidak seperti cream cheese yang mudah rosak kerana mempunyai kandungan air.
6. Jika hendak mengunakan mozarella perlu di keluarkan sedikit awal
7. Mozarella juga tidak boleh berada lama di luar peti sejuk sebab ia akan cair




Mozarella



Bungkus dengan plastik asal



Balut dengan plastik wrapping



Masukkan kedalam plastik dan ikat dengan getah



Ikat sehingga tiada ruang udara

Selamat mencuba

Ok bai

17 September 2015

LEMON KURANGKAN TEKANAN DARAH TINGGI



Pinjam gambar dari Mr Google


Lemon... menurut sejarah lemon berasal dari Asia Tenggara, kemudian tersebar ke timur tengah dan Eropah. Dari Eropah di bawa oleh Christopher Columbus ke benua Amerika. Lemon mempunyai banyak khasiat. Dan sedap juga di gunakan dalam masakan.

Sebelum ini pernah akak share tentang lemon di tulisan yang lain. Hari ini khas untuk pesakit tekanan darah tinggi.

Cara
1. Perah 1 biji lemon untuk mendapat jus
2. Campur dengan madu
3. Air sejuk
4. Minum setiap pagi apabila bangun dari tidur

Note penting
1. Jangan camput dengan air panas sebab madu tidak sesuai dengan air panas. Kalau boleh air suam yang sudah sejuk
2. Jangan minum jus lemon tanpa campur air sebab akan merosakkan gigi kita. Dimana asid lemon akan menghakiskan gigi

Petua ini pernah akak share dengan penulis novel Teduhan Kasih. Hasilnya menakjubkan sehingga Doktor pernah tanya apa yang amalkan. Insyallah amalan ini sihat untuk semua penyakit

Resepi untuk masakan lemon boleh didapati dalam majalah aroma keluaran Oktober 2015


Selamat mencuba

Ok bai

KURANGKAN BISA TERSELIUH

Terseliuh kaki atau tangan bisanya yang amat. Kadang-kadang kita terlambat berjumpa tukang urut. Cara yang paling cepat ialah dengan menyapu minyak angin. Tapi tidak melegakan. Paling haru kalau kat rumah tidak ada minyak angin. Akak bagi satu petua yang akak belajar dari seorang tukang urut iaitu mengunakan bawang merah



Bawang merah

Bawang merah atau shallot. Adalah bahan yang senang kita dapat dirumah. Walaupun bau kurang menyenangkan tetapi ialah effektiv dan murah.



Pokok bawang merah

Cara:-
1. Ambil 2-3 ulas bawang merah tumbuk
2. Tumbuk janganlah lumat sangat sikit-sikit sahaja
3. Ambil 2 sudu besar minyak masak campurkan dengan bawang tadi
4. Letakkan pada tempat yang terseliuh atau bengkak tadi
5. Balut dengan tuala kecil bersih, kain perca atau bandage.
6. Biarkan semalaman


Bila tidur malam kita tidak merasa sakit atau bisa di tempat terseliuh. Bawang merah juga boleh menghilangkan bisa kesan terluka. Cara yang sama. Keberkesanannya menakjubkan. Apakah bahan yang membolehkan bisa itu kurang tidak pasti. Sebab dah cuba pada diri sendiri itu yang boleh share tu...

Cuba tau jangan tak cuba.. lepas ni jimat duit

Ok bai

KELAS CHOUX PASTRI DI KUANTAN 17HB OKTOBER 2015

Kelas choux pastri di Kuantan.
Tarikh :17hb Oktober 2015
Waktu: 9.30 pagi
Yuran:RM280.00
Untuk pendaftaran boleh hubungi FB : Eyda Mazlan