15 November 2016

BUAH DUKU..TIDAK SAMA DENGAN BUAH DOKONG



Korang tahu tak buah duku dan dokong adalah berbeza. Duku kulitnya keras dan tebal. Isi dalamnya seperti langsat. Bentuk bulat. Kulit berwarna keorenan sedikit. Silap hari bulan boleh dapat yang masa.

Berbeza dengan buah dokong. Kulit tebal sedikit dari langsat. Rasa macam langsat. Tapi bukan langsat. Apa pun Kak Z suka sangat dengan duku.

Ok bai

PETUA GORENG HATI AYAM TIDAK MELETUP




Kak Z pasti ramai yang lemah kalau bab mengoreng hati ayam. Betul tak? Sebab hati ayam suka meletup dalam kuali kalau di goreng. Percikan dari letupan boleh menjejaskan kelicinan muka weeii..

Ramai yang mengelak ..silap hari bulan guna topeng muka atau topi keledar. Aku leh tu...hiii. Hati ayam ian sedap. Berkorban apa sahaja.



Tapi Kak Z dapat satu petua. Kepada yang tahu ok lah. Yang tidak tahu, Kak Z kongsikan caranya. Macam mana? Dulu Kak Z ada share pasal goreng ikan tidak melekat pada kuali. Cara yang sama juga boleh di gunakan untuk mengoreng hati ayam tidak meletup. Caranya ialah dengan meletak asam keping dalam minyak yang di gunakan mengoreng hati tersebut.

Masukkan minyak kuali mengoreng kemudian letakkan beberapa keping asam keping. Biarkan minyak betul panas, barulah masukkan hati kedalamnya. Wallaaaaa... goreng dengan selamat.

Selepas ini tidak memerlukan topeng atau topi keledar untuk mengoreng hati ayam yer. Petua ini di kongsi oleh Kak Zai, Pembantu Tadbir, SGB.

Selamat mencuba

Ok bai

Gambar credit to Mr. Google.

SAMPAI TUA TIDAK PANDAI MENGUPAS KULIT NENAS



Kak Z ni dah 4 series. Kiranya dah berumurlah. Tapikan sampai sekarang Kak Z tidak pandai mengupas kulit nenas. Korang tengok nenas tu..kena marah beb. Sayup tau. Tak pe nanti Kak Z belajar lagi cara hendak mengupas kulit nenas.

PESANAN BUAT IBUBAPA DAN DIRI SENDIRI



Image result for image cikgu karaktor cartoon


Perkonsian yang sangat menarik Kak Z ambil dari FB seorang kawan. Rasanya setiap ayat yang tertulis tu ada benarnya. Anak Kak Z 4 orang lelaki dan masih bersekolah. selalu pesan. di hadapan kita mungkin nampak baik. Tapi paling menakutkan di belakang kita.


Setiap kali anak-anak Kak Z keluar dari pintu rumah Kak Z titipkan doa supaya Allah melindungi meraka dari perbuatan jahat atau sebagainya.

Pesanan untuk ibu bapa (dan diri sendiri)bagi mereka yang mempunyai anak...d Alam Persekolah masa kini..

Terima kasih cikgu2.

Tanamkan dalam hati bahawa;

1. Anak kita bukan baik sangat.

Walau kat rumah dia taat, dia mungkin nakal dibelakang kita. Jadi dia mungkin lawan cakap cikgu, pukul kawan dia, dan buat pelbagai perkara yang kita tak jangka.

2. Bukan anak kita sorang aje kat dalam kelas tu.

Kita kat rumah paling banyak anak 6 7 orang. Itu pun kita tak mampu nak beri perhatian pada semua. Anak cakap banyak sikit kita dah suruh diam. Just imagine kita ada anak kembar seramai 40 orang. Macam tu lah apa yang cikgu alami sewaktu mengajar anak-anak kita.

3. Anak kita juga pandai menipu.

Jangan percaya sangat dengan cerita2 anak kita. Dia mungkin menipu. Tak kiralah seyakin mana kita dengan kesolehan dia, dia mungkin menipu. Siasat dan jangan cepat melatah. Nanti kita yang malu.

4. Anak kita layak dimarah.

Anak kita bukan malaikat. Dia tidak sempurna. Dia pasti melakukan banyak silap. Dia perlu dididik. Character dia di rumah dan di sekolah tak sama. Dia mungkin sangat annoying waktu di dalam kelas dan kita takkan tahu itu. Jika dia dimarah, itu tandanya gurunya sedang mendidiknya.

5. Ingat semula kenapa kita hantar dia kesekolah.

Untuk dia jadi diva kah? Sampai tak boleh diusik.
Untuk dia jadi samseng? Sampai tak boleh dijentik.
Untuk dia jadi biadap? Sampai tak boleh dididik.

6. Dia sedang dididik. Dengan cara yang kita suka, mahupun tidak suka.

Jika tak boleh terima orang lain didik dia dengan cara yang tak sama dengan didikan kita, jangan hantar dia ke sekolah. Kita tak boleh harapkan orang ikut cara kita. Cara kita tak semestinya betul.

7. Kita tak mampu berikan semua ilmu yang diperlukannya.

Kita perlukan guru2. Kita mungkin pakar kimia, tapi kita tak tahu matematik, geography, biology dan sebagainya. Kita mengharapkan guru2 itu mencurahkan ilmu kepada anak kita. Hormati mereka.

8. Duit bukan segalanya.

Kita mungkin kaya. Tapi duit tak mampu jadikan anak kita sempurna. Duit tak boleh membentuk akhlaknya. Dia perlu didik, diajar, dibentuk. Baru dia mampu menjadi manusia.

9. Kita tak mampu membentuknya seorang diri.

Anak kita perlu dilatih hidup dengan masyarakat. Dia perlu diajar bagaimana menghadapi dunia yang ganas di luar sana. Dia perlukan sekolah sebagai langkah pertama untuk memahamkan dia bagaimana untuk survive di dunia ini. Guru2 itulah yang akan membantu kita membuatnya melihat dunia. Beri guru2 itu ruang untuk membantu kita.

10. Kita bukanlah orang yang paling betul dalam dunia.

Cara guru dan kita mungkin berbeza. Tapi pengalaman mereka mendidik memang kita tak mampu menandinginya. Paling hebat kita didik 6 7 orang anak kita sendiri. Mereka dah didik 6 7 orang anak sendiri dan beratus malahan beribu anak-anak orang lain yang mereka didik seperti anak-anak mereka sendiri.

11. Jangan sombong dengan guru2. Allah sebut darjat mereka tinggi di dalam al quran.

Mereka bukan sahaja bekerja kerana gaji, tapi mereka melakukan amal jariah dengan memberi ilmu yang bermanfaat kepada ribuan manusia, dan amal ini allah kira sahamnya walaupun setelah mereka meninggal dunia.
Amal kita?

12. Ilmu anak kita takkan berkat tanpa redha gurunya.

Tanamkan itu dalam peribadi anak-anak kita. Yang 11A tapi jika biadap dengan guru belum tentu berkat ilmunya, belum pasti tenang hidupnya. A kurang tak apa. Asalkan tak kurang adabnya. Biar berkat ilmunya. Kejayaan akan datang dalam pelbagai cara.

13. Guru2 sentiasa mengingatkan anak kita agar hormat ibu bapanya.

Ibu bapa sentiasa menjadi sentimen utama yang digunakan oleh guru2 untuk menasihati anak-anak kita. Mengapa kita tak boleh buat perkara yang sama? Satu sahaja, kerana kita rasa kita lebih bagus dari segenap segi daripada guru2 anak-anak kita.

Berlapang dadalah.
Ilmu itu bukan bilangan A.
Tapi apa yang anak kita dapat untuk dia jadikan panduan untuk jalani kehidupan di dunia dan diakhirat.

Tepuk dada, tanya hati.(dan iman)