17 September 2015

LEMON KURANGKAN TEKANAN DARAH TINGGI



Pinjam gambar dari Mr Google


Lemon... menurut sejarah lemon berasal dari Asia Tenggara, kemudian tersebar ke timur tengah dan Eropah. Dari Eropah di bawa oleh Christopher Columbus ke benua Amerika. Lemon mempunyai banyak khasiat. Dan sedap juga di gunakan dalam masakan.

Sebelum ini pernah akak share tentang lemon di tulisan yang lain. Hari ini khas untuk pesakit tekanan darah tinggi.

Cara
1. Perah 1 biji lemon untuk mendapat jus
2. Campur dengan madu
3. Air sejuk
4. Minum setiap pagi apabila bangun dari tidur

Note penting
1. Jangan camput dengan air panas sebab madu tidak sesuai dengan air panas. Kalau boleh air suam yang sudah sejuk
2. Jangan minum jus lemon tanpa campur air sebab akan merosakkan gigi kita. Dimana asid lemon akan menghakiskan gigi

Petua ini pernah akak share dengan penulis novel Teduhan Kasih. Hasilnya menakjubkan sehingga Doktor pernah tanya apa yang amalkan. Insyallah amalan ini sihat untuk semua penyakit

Resepi untuk masakan lemon boleh didapati dalam majalah aroma keluaran Oktober 2015


Selamat mencuba

Ok bai

KURANGKAN BISA TERSELIUH

Terseliuh kaki atau tangan bisanya yang amat. Kadang-kadang kita terlambat berjumpa tukang urut. Cara yang paling cepat ialah dengan menyapu minyak angin. Tapi tidak melegakan. Paling haru kalau kat rumah tidak ada minyak angin. Akak bagi satu petua yang akak belajar dari seorang tukang urut iaitu mengunakan bawang merah



Bawang merah

Bawang merah atau shallot. Adalah bahan yang senang kita dapat dirumah. Walaupun bau kurang menyenangkan tetapi ialah effektiv dan murah.



Pokok bawang merah

Cara:-
1. Ambil 2-3 ulas bawang merah tumbuk
2. Tumbuk janganlah lumat sangat sikit-sikit sahaja
3. Ambil 2 sudu besar minyak masak campurkan dengan bawang tadi
4. Letakkan pada tempat yang terseliuh atau bengkak tadi
5. Balut dengan tuala kecil bersih, kain perca atau bandage.
6. Biarkan semalaman


Bila tidur malam kita tidak merasa sakit atau bisa di tempat terseliuh. Bawang merah juga boleh menghilangkan bisa kesan terluka. Cara yang sama. Keberkesanannya menakjubkan. Apakah bahan yang membolehkan bisa itu kurang tidak pasti. Sebab dah cuba pada diri sendiri itu yang boleh share tu...

Cuba tau jangan tak cuba.. lepas ni jimat duit

Ok bai

KELAS CHOUX PASTRI DI KUANTAN 17HB OKTOBER 2015

Kelas choux pastri di Kuantan.
Tarikh :17hb Oktober 2015
Waktu: 9.30 pagi
Yuran:RM280.00
Untuk pendaftaran boleh hubungi FB : Eyda Mazlan





























PEGAWAI KAWALAN CREDIT MARA

Aku bengang dengan pegawai kawalan credit MARA, tingkat 3 jln raja laut. Aku tahu lambat bayar.. sebab masalah tak dapat aku nak elak
Dengan duit cukup2 makan.. baru jer nak pulih balik.

Datang dari Masjid Tanah, Melaka. Pagi-pagi buta ini naik bus bawa anak adik. Yang lain aku tinggalkan kat rumah sebab semalam sekolah di Melaka cuti sebab jerubu. Kalau bawa semua pokai lah.




Bahagian Kawalan Credit MARA

Tujuan aku datang sebab hendak selesaikan hutang hal dengan MARA
Sampai pejabat MARA, jumpa dengan pegawai yg BERKHIDMAT..
Aku kata nak kuar KWSP minta surat mengenai pinjaman. Dengan sopan aku kata.. Encik boleh tak buat untuk sy hari ini sebab saya dari jauh ni. Saya hendakk selesaikan hal ini secepat mungkin dan bayar segala yang tertunggak. Dia kata tak boleh kena tunggu 21 hari bekerja. WHAT? Dalam hati yg berapi..

Encik..saya dari Melaka ni .saya nak selesaikan dengan cepat.
Alasan hutang puan dah lama kenapa baru nak keluarkan Pn patut dtg dr awal utk selesaikan hal.. Saya pernah datang cuma sy tak teringat saya ada kwsp.. tak kan nak cerita masalah luar dalam kita.. malu lah weiii..ko tu lelaki

Kami tak boleh buat surat itu hari ini.. kena tunggu 21 hari kami akan post. Aku merayu lagi sebab dari maklumat yg aku dapat... surat boleh keluar on the spot. Melainkan pegawai tu "busy"..kalau busy pun boleh consider kita yg jauh ni kawan aku kata..hendak dengan tak hendak sahaja nak buat atau tidak. Aku datang nak selesaikan masalah secepat mungkin..SECEPAT MUNGKIN bukan nak biarkan aje mcm tu..
Tapi pegawai tu suruh tunggu 21 hari. Kalau dia keluarkan semalam esok dah boleh pergi uruskan di KWSP. Sebab masa aku sangat terhad. Bila ada kelapang aku hendak uruskan semua hal. Dan aku hendak menyelesaikan segala hutang bila keadaan ekonomi aku dah stabil

KWSP pulak satu hal.. surat mesti di keluarkan dari Jalan Raja Laut.. tidak boleh dari cawangan MARA.. hadeeehhh..why why why...?

Aku rasa nak menangis jer.. dah lah duit aku kuar utk dtg sini.. masa aku..tinggalkan anak lagi kat melaka.. apa korang rasa kalau jadi aku..?

Emosi sangat ker aku tulis ni


Ok bai

KAPAL SELAM DIMELAKA

Hari ini ialah hari melawat Melaka. Kononnya hendak beli buku sebab MPH Mahkota Prade buat sale. Tapi frust sebab harga offer 15% utk member dan 10% bukan member. Baik beli masa dia bagi discount 25% atau pergi Popular bagi 20% untuk member. MPH kalau kits ada member card pun tidak ada discount. ...ehh dah cerita lain pulak..




Belakang .. KAPAL SELAM SMO QUESSANT AGUSTO 70

Besar dan gayat rasanya. Sebenarnya tidak perasan pun ada kapal selam dekat situ. Abang kata..'momee ads kapal selam lah kat sana itu... ko betul-betul bang' . Mak dia pun terus pusing stering ke arah kapal selam. Betul lah ada kapal selam. Tempat ini di namakan Muzium Kapal Selam Melaka. Terletak di Klebang, Melaka.



Keterujaan anak-anak



Keterujaan Mak

Tiket untuk dewasa RM3.00 dan Kanak-kanak RM1.00. Kami masuk untuk melihat apa yang ada di dalam kapal selam sebenarnya. Sebab hendak bagi pengetahuan kepada budak-budak 4 orang ini. Selama ini hanya menonton dalam TV atau melalui pembacaan sahaja. Hari ini real punya..




Tangga menaiki kapal selam

Nombor satu yang dia orang hendak lihat ialah tempat peluru berpandu. Torpedo....Banyak juga kapal selam ini bawa peluru berpandu... Tapi tak ingat berapa biji. Banyak lah. Ruang dalaman memang sempit sebab laluan hanya sesuai untuk seorang sahaja. Saiz badan pun kecil. Alhamdullilah mak muat....huuuu




Tengok atas ada katil




Katil untuk yang jaga peluru.

Tempat tidur kecil, dapur kecil, ruang kerja kecil dan tempat bersantai juga kecil. Pernah baca mengenai mereka yang mengendali kapal selam perlu tubuh yang ideal atau kecil. Rupanya ini sebabnya





Bilik kapten





Kami berlima didalam kapal selam.

Ruang depan adalah untuk peluru berpandu. Ruang tengah bahagian pengendalian dan kawasan pekerja dan hujung adalah enjin. Lihat di luar kapal ini besar tetapi apabila masuk kecil.

Balik tadi buat survey kenapa.. sebab struktur kapal perlu tebal untuk menahan tekanan ketika berada di dasar laut. Keluli untuk membuat kapal ini juga perlu tahan dengan kemasinan air garam. Sebab keluli mudah terhakis dan berkarat jika terkena air masin.





Gambar kapal selam

Kami berada disana lebih kurang 20 minit. Sebab hanya ada kapal selam ini sahaja




Keratan akhbar




Tempat duduk disediakan

Di bawah kapal selam ada ruangan tempat untuk duduk dan video menceritakan bagaimana kapal selam ini diangkat ke darat untuk di jadikan muzium. Ada juga cerita mengenai kapal selam Malaysia..

Pengurusan Muzium perlu menyediakan lebih kemudahan seperti tempat letak kereta yang cukup atau mudah untuk pusing. Sebab sekarang ruangan sempit. Tandas awam juga perlu. Sebagai contoh kepada pelancong yang datang dari jauh. Ini antara tarikan negeri Melaka.

Budak-budak 4 orang dan mak dia mendapat pengalaman baru. Belajar sesuatu yang boleh di manafaatkan kepada mereka. Lepas ini hendak bawa diaorang ke muzium tentera di Port Dickson. Mesti lagi seronok kan?

Selamat melawat

Ok bak