02 September 2017

CARA MELEMBUTKAN DAGING UNTUK MASAKAN



Masak daging memang sedap. tapi kalau keras memang boleh mengacau jiwa dan raga. Bukan anya daging keras. Ayam kampung, ayam pencen, itik atau daging kambing kalau masak silap hari bulan akan jadi keras. Di sini Kak Z nak share cara melembutkan daging mengikut petua arah mak dan orang-orang lain yang Kak Z jumpa ketika memasak. Sebab masing-masing ada cara untuk melembutkan daging ketika memasak.


1. Kepala dan bawah timun



Masa hendak memasak daging korang letakkan kepala dan bawah timun. Masuk jer daging terus masuk timun tu. Sebab getah timun akan membantu untuk melembutkan daging.  Timun ad abanyak jenis betul tak? Tak kira timun tempatan atau timun Jepun korang boleh guna. Kalau korang tinggal kat oversea guna jer timun yang ada kat pasaran tempatan korang tinggal. Timun tidak menhasilkan extra rasa yer. Jadi jangan risau. Ini adalah petua arwah mak Kak Z. Dia suka masak kari itik. Itik tu liat. Kepala dan bawah timun dia gunakan






2. Biji Kurma




Petua biji kurma ini adalah dari Kakak Kak Z. Kalau memasak di rumah tidak ada timun kami akan mengunakan biji kurma. Biji Kurma dalam 5 biji untuk sekali masak. Insyallah daing akan lembut. Cara ini memang ada di tulis dalam beberapa majalah masakan. Korang boleh guna cara ini jika tidak ada timun

Dua cara ini yang selalu Kak Z guna. Ketika memasak lauk daging samada sup, kari dan rendang. Selamat mencuba

Gambar dari mr Google terima kasih

Ok bai





DAGING GRILL KUAH STEAK



Meh nak share buat daging grill or bbq yg sedap.
Tapi ni bukan taraf chef yer..tahap org kg jer..tapi senang..
Klu beli marinate powder or sos waktu terdesak susah so cara senang bahan dlm rumah jer..
Bahan gaul
1. 1kg daging.. potong slice ikut suka
2. 3 sudu besar gula
3. 2 sudu teh garam halus
4. 2 sudu besar lada hitam tumbuk halus
5. Rosemary klu ada
6..basil flakes klu ada.. Gaul semua bahan.dan perap lebih kurang 3 jam
Bahan sos masa membakar
1. 4 ulas bawang putih - tumbuk halus
2. 5 sudu gula putih..klu ada gula melaka.. anggaran 50gm boleh tukar
3. 4 sudu besar kicap manis
4. 1/2 sudu teh garam
5.500ml air
Masak semua bahan hingga mendidih
Bakar daging atas bara..bukan atas api yg menyala tau..
Sapu jer sos tu..balik2 kan dan sapu..supaya daging kita juicy.. Sos untuk cicah daging
Air daging dari marinate tadi kita gunakan semula yer.
1. 1 Sudu besar butter
2. 3 ulas bawang putih - tumbuk hancur
3. 2 sudu besar lada hitam -di tumbuk
4. 1 sudu besar tepung gandum
5. 1 tin susu cair tin
6. Garam secukup rasa
7. 1 cawan air
Cara:-
1. Panaskan butter..
2. Masukkan bawang putih dan lada hitan
3. Masukkan tepung kacau sampai tepung berketul
4. Masukkan air dan susu kacau hingga pekat
5. Masukkan garam
6. Kacau sedikit lagi
Hidang..
Ok bai