Posts

Showing posts from September 13, 2014

Kek tunang bunga lily

Image
assalamualaikum,
kek tunang bunga lily...
biru.. sebenar bila bermain dengan fondant macam boleh jadi
saya suka hias kek dengan fondant tak remeh

cup cake hantaran
ok bai

Sambal Neknor.. jadi asam pedas

Image
assalamualaikum Sambal sotong neknor


Al kisah sambal neknor nie
2 hari lepas nak masak
Masa tu baru jer tau sains n bi kena buat semula
Nak masak..cari cili boh tak der
Nak masak nie...asam pedas
Apa lagi..tumis bawang n halia... dah garing
Masukkan sambal ni 2 sudu besar
Goreng sampai garing
Masukkan air asam, gula sikit n garam
Masukkan ikan
Jadi asam pedas stress upsr postpone namanyer

Resepi

5 keping ikan tengiring
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
5 cm halia
beberapa helai daun limau
2 sudu besar sambal sotong neknor
gula secukup rasa
garam secukup rasa
air asam jawaminyak masak
bende

cara:-
1. bawang dan halia perlu dikisar
2. tumis bahan kisar tadi hingga garing
3. masukkan daun limau
4. masukkan sambal deknor tadi
5.kacau hingga garing sedikit
6. masukkan air asam
7. rasa dan tambah gula dan garam ikut citarasa
8. masukkan ikan biar mendidih
9. sebelum tutup api masukkan bende

selamat mencuba

Ok bai

Kek untuk tempahan

Image
Assalamualaikum,
Buka tempahan utk raya haji nanti
Butter cake,
Coklate moist
Kek pelangi kk butter marble
Kek butter oren
Pandan layer
Keladi layer

Berat 800gm
Harga RM15.00
Kaw sg petani sila ambil di rumah
Luar kaw sg petani boleh post..tapi harga ini tidak termasuk harga post yer

PM akak di FB: d'dapur c'chanteq
Ok bai

Kek butter Godek-godek

Image
Assalamualaikum

jangan lah sakit jantung kalau dengar nama kek ni.. sbb serius kek ni paling senang peringkat antarabangsa. kepada sesiapap yang tak pandai masak pun boleh buat lah kek ni. cukup bahan.. siap
jom kita share resepinya.

Kek butter godek-godek
Resepi
bahan:-
bahan A
250gm butter 220gm gula pasir.. boleh juga guna gulacastor ikut suka 5 biji kuning telur 1 sudu teh esen vanilla 220gm tepung naik sendiri 1 sudu teh baking powder
bahan B
5 biji putih telur
bahan C
40gm coco powder
cara
1. pukul telur dan gula hingga butter putih 2. masukkan telur satu persatu dan pukul lagi 3. masukkan esen 4. ayak tepung dan baking powder 5. masukkan sedikit demi sedikit 6. ketepikan 7. dalam satu mangkuk yang bersit tanpa air dan minyak atau bahan lain pukul putih telur hingga kembang 8. buat meringue  9. masukkan kedalam mangkuk bahan A tadi dan kacau hingga rata perlahan-lahan 10. keluarkan 200gm 11. gaulkan dengan coco powder 12. sediakan loyang pembakar  13.masuk tepung yang tidak berw…