27 September 2015

GOTONG ROYONG KORBAN KG SERI TERUBUK, MASJID TANAH, MELAKA

6 kali berjari raya Aidil Adha berada di tempat orang. Tahun ini beraya di tempat sendiri. Seronok rasa. Surau tempat gotong royong depam rumah sahaja. Meriah sungguh. Tempat sendiri tidak sama dengan tempat orang.

Tahun ini 5 ekor lembu telah di korbankan. Waktu ini lah baru hendak kenal orang kampung. Kalau tengok muka masing-masing totally blank. Tidak kenal lah... tapi hairan wal ajaib dia orang kenal akak. Hermm.

Suasana sungguh happening. Pukul 11 orang ramai sudah berkumpul tapi tukang sembelih sampai lambat. Pukul 12.30 baru lah sampai. Tapi dia memang pandai sembelih lembu. 5 ekor di sembelih. Profession dia sembelih lembu dari Alor Gajah sampai ke Pengkalan Balak orang panggil dia tolong sembelih di musim raya haji ini. Sebab ramai yang tidak reti.. abang hakim .. sila belajar cara-cara sembelih lembu. Pisau dia tajam yang amat. Takut tengoknya.



Merembahkan lembu

Sebelum sembelih kena baringkan atau merebahkan lembu terlebih dahulu. Ikat kaki lembu. Bagi lembu tenang. Baru sebelih dengan bismillah dan ayat-ayat alquran. Orang ramai akan berselawat beramai-ramai. Banyak betul lembu dapat pahala





Melapah kulit lembu

Melapah kulit lembu juga ada caranya. Jika cara tidak betul akan melambatkan kerja. Bila melihat orang melapah, mereka melakukan dengan teliti. Pisau juga tajam. Kalau orang Indonesia akan mengambil kulit lembu buat keropok. Dan ada juga yang mengambil untuk di buat kompang. Arwah ayah akan menyuruh kulit itu ditanam.





Melapah daging

Seekor lembu akan di bahagi kepada 4 bahagian. Setiap yang datang di majlis gotong royong akan membahagikan daging untuk di hantar ke setiap rumah di dalam kampung ini. Dari jauh mak tengok anak mak menolong orang angkat peha lembu.. lega rasa hati mak.. rajin juga hendak menolong. Pesan pagi sebelum pergi solat raya. Abang kena tolong tau. Sebab abang tu sir chef dalam rumah. Wakil mummy. Dia faham. Alhamdullilah..



Daging yang sudah di lapah

Daging ini akan di bahagi seberat 1.5kg. Berapa buah rumah dalam kampung ini yer? Dulu budak-budak lelaki ditugaskan untuk menghantar. Sekarang pakai kupon. Waaa.. sudah canggih kampung ku. Sistem kupon. Tak ada kupon tak dapat..ehh ..bukan tak datang tak dapat. Siapa datang ada kupon dapat daging. Yang tiada kupim bola last akan di bahagi juga daging. Lain kali bergaul lah yer..





Sudah siap dalam plastik

Dagimg siap masuk dalam plastik. Mudah untuk orang bawa balik. Tukang bahagi kata.. ini untuk orang kampung, ini untuk orang buat kerja, ini untuk masak... masak sape nak masak. Tengok kiri kanan.. semua pandang akak...ok lah akak masak...boleh masak.. tapi jangan komplen kalau tidak sedap...huuuu...Jom masak




Tukang masak vouge




Assistant tukang masak

Apa lagi hidup api, masak senang jer.. daging goreng dan sup tulang. Akak pun masak.. fuhh mercik peluh. Nasib baik hari itu tidak pakai skirt labuh. Pakai seluar panjang. Senang hendak buat kerja. Dari pukul sampai pukul 4..daging goreng 4 kali goreng. Mak aaaiii.. kuatnya makan.. dinasour ker tukang makan. Mak pergi tengok dalam surau. Rupanya semua orang kelaparan. Dah pukul 3 baru dapat lunch. Akibat lembu lambat di sembelih



Daging goreng

Alhamdullilah dapat pujian sebab daging goreng sedap. Ialah daging baru. Masak pun tidak terlalu masin. Dengan penuh sabar walaupun ramai yang desak sebab tidak cukup barang. Kool mak menguasai dapur. Sup dalam periuk besar lambat pula masak. Datang seorang kakak tanya apa petua daging yang ko masak tidak berbau lembu sangat atau hanyir... haaaa... hadeeehhh ada juga yer.. petuanyanialah sebelum masukkan daging masukkan seketul halia yang sudah di ketuk. Kacau sekejap dalam kuali dan masukkan daging yang telah di gaul serbuk kunyit dan garam. Goreng sampai daging lembut. Abang Hakim kata.. sedap lauk momee masak..

Dalam hati mak ko berdoa sampai habis supaya tidak ada yang complain..tau ker

Di sini akak nak ucapkan selamat hari raya haji..





Ok bai

No comments:

Post a Comment