26 December 2016

KEK PISANG BERANGAN


KEK PISANG BERANGAN

Kalau Beli di Kedai Kek 1 batang kek ni berharga RM7.00. Sekejap je dah habis. Anak-anak Kak Z sekali hadap jer... licin. Kesimpulannya waktu cuti sekolah ni banyak kena buat sendiri. Kena jimat cermatlah. Tapikan kalau rezeki untuk diaorang tu Allah dah tentukan. Memans sentiasa ada. Sambil-sambil menulis blog ni. Alhamdullilah ada job masuk. Tak kira lah job untuk blog, atau surat khabar atau tulis journal.

Seronok anak-anak bila mak dia duduk rumah sebab macam-macam benda akan terhasil dari dapur. Dari kek, kemasakan lauk ke nasi atau mee. Mesti ada. Itu pun kalau mak korang Rajin. Kalau mak Korang malas.. nasi goreng jer. Betul tak? Tapi Kak Z rajin sebab takut termakan kat luar... duit makan kat luar tu lauk untuk smeinggu kalau Kak Z masak..hii

Kek pisang ini Kak Z belajar dengan Auntie Hasma Noor.. Dia duduk taman TAR, Ampang. Selama-lamany Kak Z guna resepi ini. Resepi asal adalah dalam quantity yang besar sebab auntie ajar untuk perniagaan. Tapi Kak Z kecil kan untuk makan di rumah sahaja. Jom kita buat

bahan:-

Bahan A

200gm butter
1 sudu makan ovellete
230gm gula custor(gula pasir biasa pun boleh)
1/4 sudu teh garam

Bahan B

4 biji telur A

Bahan C

250gm pisang berangan (timbang selepas buang kulit jika tidak berat kulit je nanti)
1 sudu teh esen pisang
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu makan glycerine - kek kita akan moist guna bahan ini
(kisar semua bahan ni)

Bahan D

275gm tepung gandum
1 sudu teh soda bicarbonate
2 sudu teh baking powder
1 1/2 sudu makan tepung susu
(ayak semua bahan ni)


cara:-

1. Pukul bahan A sampai gebu.. masukkan telur sebiji demi sebiji.
2. Masukkan bahan C dlm A + B
3. Masukkan bahan D sedikit demi sedikit hingga rata
4.Bakar hingga masak... dengan suhu 180c

petua kek ni akan mudah hangus jika dijaga apinya..

Selamat mencuba

Ok bai

JEMPUT-JEMPUT IKAN BILIS GEBU



Pagi ni sejuk, perut lapar. Bangun pukul 5.30pagi buka peti ais cari apa yangboleh di masak untuk anak-anak pagi ni. Ternampak ENO biru, ikan bilis dan tepung. Maka jadilah jemput-jemput gebu. Bahan-bahan senang dapat dan mudah untuk buat.

Anak-anak lepas solat subuh semua megadu lapar. Semalam pukul 6.00 petang makan malam sebab layan cerita Scarlet Heart. Pukul 12.00 malam tidur mengadu lapar. Makan maggi ler diaorang tu. Mak malas layan so kena masak sendiri. Pagi ni pasti mengaruk dengan mak diaorang awal lagi untuk makan.

Ambil semua bahan godek-godek, goreng dan sedap makan panas-panas dengan teh O. Angkat dari kuali habis.. angkat jer habis.. memang lapar sangat ler tu. Tapi soalan paling win.. momee kenapa jemput-jemput pagi ni gebu.. selalu leper. Macam Jemput-jemput bilis Adabi. .. cehhh..Mak ko godek sendir tak de Adabi pun. Meh sini Kak  Z ajar macam mana nak jadikan dia gebu. Jomm buat.

Bahan:-

500gm tepung gandum
50gm bilis
1 sudu teh garam
1 biji bawang besar di hiris
1/2 sudu teh Pasti sedap atau secukup rasa 
1 pek ENO biru
Air untuk membancuh
Minyak untuk mengoreng

Cara:-
1. Ikan bilis di rendam supaya lembut. Kemudian di tumbuk halus.
2. Gaulkan ikan bilis, tepung, bawang, garam dan pasti sedap dengan air
3. Jangan terlalu pekat atau cair sangat macam korang bancuh jemput-jemput korang lah
4. Taburkan Eno atau bancuhan biarkan seminit untuk Eno kembang
5. Eno kembang gaul semua bahan dengan rata
6. Biarkan agak-agak 10 minit untuk kembang
7. Panaskan minyak. Apabila minyak panas sederhanakan api
8. Masukkan aduanan  1/2 sudu besar dan goreng hingga kekuningan 

Nota:-
1. Kak Z tidak guna sudu ketaka memasukkan aduanan kedalam kuali. Jemput-jemput mengunakan tangan. Maka Jemput-jemput kita akan menjadi bulat
2. Kepanasan perlu sederhana sebab tepung akan cepat hangus jika api terlalu kuat. jemput-jemput tidak masak di bahagian dalam.
3. Hanya mengunakan ENO biru. Kalau korang guna Eno halia atau Citrus.. lain macam pulak rasa jemput-jemput korang. Lagi satu Jangan durhakah pada si pemberi resepi. tak sedap jemput-jemput korang kalau durhakah..

selamat mencuba

ok bai