Posts

Showing posts from January 13, 2017

TIPS MEMBUAT KUIH KERIA GULA MELAKA YANG GEBU

Image
Kuih Keria gula Melaka viral. Kak Z hujung minggu atau cuti sekolah tak sanggup lalu area Limbungan, Melaka. Sebab mesti jem orang beratur hendak membeli Kuih Keria Antarabangsa di kawasan tersebut. Memang sedap. Dulu tidak ramai seperti sekarang. Bermula dari TV3 memviralkan kuih keria ni. Ramai sungguh orang luar datang singgah walaupun Melaka di gelar negeri Darul Traffic light. Apa pun korang suka sangat lah datang Melaka ni. Betul tak?
Cuma Kak Z malas beratur. Jadi buat di rumah lagi banyak boleh dapat. Kalau 2 kilo ubi. Melambak dapat makan. Anak-anak pun tak complain. Kat sini Kak Z nak bagi tips buat kuih keria gula Melaka yang gebu. Bukan sahaja gebu. Luar garing tapi dalam lembut sangat.


Bahan Doh:-

500gm ubi keledek putih
100gm tepung ubi
50gm tepung gandum
secubit garam

Cara:-

1. Ubi keledek pilih yang kecil cepat empok
2. Buang kulit dan rebus
3. Rebus jangan terlalu lama agak dah empok angkat dan tapis air
4. Lenyek kan ubi tadi dan biarkan sejuk sedikit..
5. masukkan t…