30 August 2015

Melawat Panda di KBBA Bloggers day @ Lawatan Ke Zoo Negara Kali ke 17 - PART 3


Assalamulaikum

Xing-Xing dan Liang-Liang adalah panda yang telah di pinjamkan pleh kerajaan negera China kepada Malaysia. Rakyat Malaysia adalah antara 13 buah negara yang dapat melhat panda lebih dekat tanpa perlu ke negara China. Semasa berada di Beijing, China, perasaan untuk melihat panda tidak berapa teruja. Ini kerana keadaan panda di zoo mereka hanya biasa-biasa sahaja. Mungkin sedikit tidak terurus. Bila kawan bercerita melawat panda di Zoo Negara, bersih dan cantik, Barulah perasaan teruja datang Masa dulu anak-anak kecil dan tidak faham. Waktu itu abang berusia 4 tahun dan kembar berusia 2 tahun. Sekarang mereka sudah faham baru seronok untuk bawa mereka melihat panda. Lebih seronok lagi bila  tahu Liang-Liang melahirkan anak. Tapi tidak dapat tengok sebab masih dia dalam kuarantin...

Menurut pegawai yang bertugas, Kita hanya boleh melihat panda tersebut bila bayi panda berusia 2 bulan. Nanti datang lagi... mesti comel.   Xing-Xing dan Liang-Liang di lahirkan pada 23 Ogos 2008.
Kelahiran bayi panda di Malaysia mengujakan semua pihak kerana sesuatu luar jangkaan. Baru setahun di Malaysia, panda ini sudah memliki naak. Ini bermakna mereka gembira berada di di Malaysia. Sebab kurungan mereka besar, bersih dan selesa. Mereka di letakkan di Pusat Konservasi dan Pameran Panda Gergasi, Zoo Negara.

Sebelum datang ke Malaysia, pihak Zoo Negara telah menjalankan beberapa kajian dari segi pemakanan dan habitat mereka. Alhamdullilah mereka berjaya. Panda suka makan buluh madu. Dari 8 jenis buluh yang di tanam hanya 2 sahaja yang di makan oleh panda-panda ini.Macam mana akak tahu.. tanya dengan Mr Phan, dari pihak Zoo Negara. Thank you Mr Phan there is a lot of knowledge I learn on that day.. 

Pada hari KBBA day datang ke Zoo Negara, kami telah di ajak untuk meraikan hari jadi kedua-dua panda ini Walaubagaimana pun hanya Xing-Xing yang ada...Liang-Kiang tengah berpantang 60 hari.

Sebelum masuk kami bergambar dan diberi penerangan. tidak di benarkan membuat bising  dan gambar tanpa flash mode. Sebab tidak mahu menganggu panda tersebut. Anak-anak telah diberi amaran terutama yang bernama Ahmad Hanis.. Lari-lari dan bising momee cubit dan bagi orang utan jaga.


Sesi bergambar beramai diluar bangunan


Penerangan sebelum masuk ke dalam pusat pamrean. 

Kami telah di terangkan , panda adalah jenis beruang, Makanan utama ialah buluh. Pada hari itu panda akan diberi makan Panda kek yang di buat dari campuran soya dan bahan-bahan lain. Orang besar-besar pun macam kanak-kanak-kanak ribena..


Tepi penempatan panda .. menanti panda keluar dari tempat makan


Xing-Xing


Xing-xing di jaga dengan elok sebab bersih


Habitat panda memang suka memanjat. Terutama pokok buluh


Cari apalah si Xing-Xing ..


Melihat dia berjalan didalam sangkar

Nampak besar tapi kuat memanjat


Panjat setinggi yang ada


Tempat dia bermain


Ada kolam air

Di Zoo Beijing, sangkar panda adalah simple, tanpa kolam air atau tempat dia untuk memanjat. yang hanya ada ialah, daun, daun sebagai makanan mereka. di Pusat Konversion ini, kita dapat lihat panda hindu dengan selesa dan gembira. Panda ini di asingkan dalam dua sangkar. Kerana panda bersifat dominan. Tidak suka di ganggu dan suka menyendiri walaupun berlainan jantina. Panda hanya boleh bersama ketika mengawan. Iaitu tempoh 72 jam dalam setahun dalam bulan Mei-Jun. 


Menyediakan panda kek untuk menyambut hari jadi Xing-Xing

Makcik bernama Azura mendengar penerangan dari pihak zoo mengenai panda


Kek di letak atas ais


Suprise.. happy birthday Xing-Xing


Slow motion


Hey.. it my Birthday cakes


What do we have here..



i can't talk my delicious cake... thank you..thank you

Panda-panda ini sukakan ais mungkin sebab sejuk. Didalam sangkar di sediakan satu ais yang besar tempat panda beristirehat. Ais ini yang telah bekukan dengan sejenis peralatan khas. Warna putih da atas adalah ais. Ais tersebut akan berada disitu tanpa cair sebab alat itu sentiasa membekukan air tersebut..nama macam peti ais lah... 




Ini adalah penjaga panda di Zoo Negara

Panda-panda ini di awasi oleh seorang penjaga yang di datangi khas dari negara China. Beliau arif mengenai panda, habitat dan pemakanan. Di kesempatan ini akak pun bergambar dengan dia. Sebab hari tu dia keluar TV pasal panda beranak..


Comelny panda ni..

Lepas ini datang lagi untuk melawat anak panda. Mesti comel. Korang ambillah kesempatan untuk melewatan panda-panda ni. Walaupun tiket mahal, tapi lagi mahal tiket kapal terbag untuk ke China. Betul atau tidak.Oleh sebab dia istimewa, anda pasti teruja dan mahu melihatnya dengan lebih dekat..


ok bai 

Shisha stick

Assalamualaikum


Belum lagi reda isu rokok elektronik berperisa ganja, warga kota dikejutkan pula trend terbaharu 'shisha stick', dipercayai mengandungi bahan menyebabkan ketagihan dan menjadi kegilaan golongan remaja.
Berbentuk dan bersaiz sama seperti pen serta mempunyai pelbagai warna, 'shisha stick mudah disembunyi sebagai alat tulis, menurut satu status pengguna laman sosial 'Facebook' yang turut memuat naik gambar bahan berkenaan.
Pengguna Facebook berkenaan menarik perhatian harga 'mampu milik' di sekitar RM17 ke RM20 dengan pelbagai perisa memudahkan lagi ia dibeli pelajar sekolah.
Status itu turut dikongsi pengguna sosial media lain dan menjadi viral sejak minggu lepas.
Hasil maklumat itu, Bernama membuat tinjauan di sekitar ibu kota dan mendapati ia dijual secara sembunyi hanya kepada golongan tertentu selain boleh juga didapati, antara lain, di kedai serbaneka.
Penulis berusia awal 40-an ini menyamar sebagai pembeli di Pasar Larut Malam Danau Kota, Setapak, di sini namun gagal apabila seorang penjual rokok elektronik memberi pelbagai alasan untuk tidak menjualnya kepada penulis.
Penjual itu yang hanya mahu dikenali sebagai Nizam pada mulanya tidak mengaku menjual barangan itu namun setelah dipujuk, dia mengaku pernah menjualnya.
"Dulu memang ada jual tapi sekarang tak ada stok lagi abang," katanya.
Bagaimanapun, rakan sekerja berumur awal 20-an yang menyamar sebagai pelajar sekolah berjaya membeli 'shisha stick' di sebuah kedai serbaneka yang turut menjual barangan runcit dari Timur Tengah di Jalan Bukit Bintang, setelah terpaksa mengambil masa lama berunding.
Shisha stick itu tidak disimpan secara terbuka, dan peniaga yang hanya mahu dikenali sebagai Malek hanya mengeluarkan barangan berkenaan dari sebuah bungkusan apabila pelanggan terdahulu beredar.
"Do you want this one (shisha stick)...," kata Malek sambil menambah bahawa dia hanya mempunyai baki lapan shisha stick dalam stoknya.
Kelihatan resah sepanjang urusan jual beli itu, Malek bagaimanapun enggan mendedahkan asal barangan berkenaan.
Shisha stick itu dibeli oleh wartawan Bernama dengan harga RM17.
Sementara itu Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman Datuk Seri Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata shisha stick atau dikenali sebagai 'Shisha Pen' ataupun dengan nama 'Hookah Pen' adalah kategori rokok elektronik dan mempunyai fungsi yang sama seperti 'Vapor'.
Katanya shisha stick tidak popular berbanding vapor disebabkan kandungan cecair perisa yang sedikit dan tidak memberi kepuasan kepada pengguna berbanding vapor.
"Sehingga kini tiada undang-undang berkaitan larangan mengguna shisha stick," katanya dalam satu kenyataan.
Beliau berkata namun demikian Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Kementerian Pendidikan peringkat negeri dan daerah serta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan akan berkerjasama bagi memantau penyalahgunaan bahan yang disyaki mengandungi dadah.
Mohd Mokhtar berkata pemantauan dan risikan polis mendapati setakat ini penggunaan shisha stick bukan merupakan kaedah baharu bagi penyeludupan dan pengedaran dadah jenis ganja di negara ini.

28 August 2015

KBBA Bloggers day @ Lawatan Ke Zoo Negara Kali ke 17 - PART 1

Assalamualaikum,



"kak, dah berapa kali akak pergi Zoo Negara?"
"17 kali..."

Banyak kali kan? Kenapa banyak kali?

Masa kecil kakak-kakak suka bawa adik dia yang comel bawa pergi Zoo sebab hendak kenalkan dengan binatang yang hanya ada di Zoo sahaja. Contoh harimau belang, singa, zirafah, gajah, badak air , badak sumbuk, kangaroo, babi hutan, orang hutan dan rusa. biasa kita akan melihat binatang ini di dalam television. Bila tengok depan mata baru rasa seronok.


Belakang itu adalah pintu Masuk Zoo.. dulu lain sekarang lain


Bila sudah besar selalu pergi dengan kawan-kawan, tempat dating dan sedara mara dari jauh, Kadang-kadang sekolah anak-anak buat lawatan mak dia pun ikut sekali. boleh hafal setiap jalan di dalam zoo. Tapi setiap kali pergi mesti ada perubahan.

Kedudukan zirafah masih kekal di tempat sekarang. Jirannya gajah telah berubah ke tempat lain yang di namakan savannah. Dulu keluasan Zoo negara tidak sama seperti sekarang. Sekejap sahaja jalan sudah habis. Sekarang kena habiskan masa setengah hari untuk menghabiskan seluruh zoo.

Anak dan cucu harimau


Masih ingat lagi sangkar harimau dan singa tahun 1980an. Kedudakan sangkar dalam, sempit dan berjaring. Kita akan melihat haiwan tersebut dari atas. Sekarang tidak lagi, kawasan sangkar lebih luas, dan boleh melihat lebih dekat.


Bergambar dengan gambar sahaja tak pe..kalau real takut ko.


Masih ingat lagi tidak suka bau yang tidak menyenangkan contoh zoo kotor dengan sisa makanan dan najis haiwan Tapi sekarang tidak lagi. Keadaan sangkar bersih, penjagaan binatang juga lebih teratur. Dulu tasik di tengah zoo kita boleh naik bot sekarang perkhidmatan bot tidak ada lagi. Kedai makanan juga terhad. Sekarang setiap penjuru yang kita lalui ada kedai makanan dan juga kedai cenderahati.


Dengan ahli KBBA

Pada 23hb August 2015, KBBA blogger Day, di Zoo Negara. Teruja juga sebab kali terakhir datang ialah tahun 2010, sebelum pindah ke Sungai Petani. Kali ini dalam kumpulan besar. Hakin, hanif dan Haris datang untuk kali yang ke-6 dan adik hanis untuk kali yang ke-3. Pukul 8.05pagi sampai menunggu pintu zoo di buka. Biasalah kami suka  awal.


Kami berlima sedang menunggu.. seawal 8.00 pagi sudah sampai

Kami bertolak datang awal sehari dan tidur di Bangi. Budak-budak 4 orang ni punya suka awal lagi sudah bangun. Semua pakai baju hitam sebab tema KBBA hitam dan merah. lain kali mak beli baju KBBA yer.. sarapan ringkas dalam kereta. Dalam kereta macam-macam mak pesan. jangan merayau-rayau, duduk dalam kumpulan, hendak ke toilet pun mesti inform mak dan macam-macam lagi. bila berada dlam kumpulan besar kita mungkin terlepas pandang anak-anak kita. Alhamdullilah sudah besar tidak perlu bawa botol susu, lampin, stroller dan baju lebih. Sekakarang sudah boleh jaga diri sendiri. dan lagi seronok dan faham untuk melihat haiwan yang ada.


Dengan penulis muda Azwar..

Jumpa budak ini disana.. Azwar Kamaruzaman. Penulis berbakat besar. Apa lagi bergambarlah kami. Seorang penulis buku masakan, seorang lagi penulis novel. Bila jumpa yang tua ni pun rasa muda..



Dalam kumpulan hornbill.. nasib baik tidak harimau..

Family akak di letakkan dalam kumpulan hornbill. Mudah untuk kami bergerak dalam kumpulan. Rasa macam pelancong pula. Kalau kita keluar negara terutama negara yang kurang pengunaan bahasa Inggeris kita akan mengenali kumpulan kita dengan tanda begini supaya kita tahu yang mana satu kumpulan kita. Anak-anak pun tahu dia kena gerak ikut kumpulan ini.. senang nak cari kalu hilang..Adik selalu hilang adehhhh.. anak aku tu...


Hanif the twin dengan anak Nani the triplet.



Ini farah, orang kuat untuk program KBBA blogger day ke Zoo Negara


Hanif dan Hanis


Haris dan Hanif di luar pintu masuk teruja

Sebelum masuk kami di beri penerangan, voucher makanan dan di bahagi mengikut kumpulan. Walaupun dalam kumpulan yang ramai kebajikan kami di jaga dengan baik. Setiap tempat yang  haiwan di lawati kami mendapat penerangan yang jelas. Akak rasa macam tertamu terhormat pula sebab Mr Phan dari marketing Department memberi penerangan secara individu.. sebab akak kan suka tanya dengan detail..Terima Kasih Mr Phan.

Walaubagaimana pun kunjungan kali ini lebih menarik. Keadaan Zoo negara yang bertambah baik akan menarik minat lebih ramai pengunjung. Mungkin perlu memperbaiki beberapa kelemahan. Akak nampak sebab sudah selalu pergi, Setiap kali pergi pasti ada benda baru atau sedang dalam pembaikan. Pihak pengurusan Zoo Negara.. Keep it up.. Semoga Zoo negara menjadi Zoo terbaik di rantau ini.

Sambungan di bahagian 2

ok bai







10 August 2015

Sokong Liverpool Sama Seperti Sokong PAS




Assalamulaikum

Screen Shot 2015-08-10 at 12.29.25 AM

Aduh KJ.. ko saje buat panas.. tetiba buat statement macam ini. Seriously look unmature statement. Baru sahaja hendak sokong KJ jadi PM. Keluar statement ini.. harus pertimbangkan 100 kali. Awat lah hang ni...
Akak bukan penyokong Liverpool, tetapi bila buat penyataan macam ini merobek banyak hati. Oleh itu,
YB KJ.. sila jangan buat this kind of statement again...please

Hidup PAS

ok bai






Kasih Ibu ke Akhir Hayat

Assalamualaikum

Kisah nenek dan anak cacat memang sedih. Ramai juga yang tidak mahu menjaga anak mereka yang cacat. Tinggalkan di rumah kebajikan atau bagi pada orang.. teringat cerita kawan  awrwah mak.. mak lang munah dan pak lang nordin. Anak dia cacat... syafiq..Tapi alhamdullilah dia jaga dengan elok sehingga akhir hayat mereka. Mak lang unah meninggal dahulu.. kemudian syafiq... lepas syafiq meninggal.. paklang nordin meninggal.


Aku membesar melihat mereka suami isteri mendukung anak ke sana kemari tidakmluakmpun kasih sayang...bila fikir kannsekarang hendak jaga yang tidak cacat pun dah terasa berat.. itu lah namanya sabar..mari baca kisah nenek tua ini dengan anaknya.

Usianya kini mencecah 101 tahun, namun naluri sebagai ibu menyebabkan dia tidak pernah mengeluh atau patah semangat untuk terus memelihara anak lelaki bongsunya yang merupakan Orang Kurang Upaya (OKU) sejak 63 tahun lalu.
  


Image dari Goolge menunjukkan kasih sayang ibu dan anak


Nenek Meliah Md Diah dari Kampung Bukit Nambua di sini bertekad untuk terus menjaga anaknya Abdul Rahman Saud, 63, yang tidak boleh bercakap, berjalan dan bergerak secara normal sehingga ke penghujung nyawanya. Dia tidak rasa beban untuk menjaga anaknya yang cacat. Dari dulu lagi dia yang mandikan mandi, memberi makan, pakai baju dan  mahu  jaga dia sampai bila-bila.  sebab Nenek Meliah sayang dengan Abdul Rahman.
    
Menurut Meliah, sebagai seorang ibu, dia tidak pernah menyesali nasib yang menimpanya dalam menjaga anaknya yang tidak sempurna seperti orang lain, sebaliknya tetap bersyukur dengan kurniaan dan dugaan yang melanda. nenek Meliah adalah teladan kepada masyarakat supaya mereka tidak mengabaikan tanggungjawab terhadap ibu.

Pada pagi 7hb Ogos 2015, Nenek meliah telah menghembus nafas terakhir di sisi anaknya.
Pesanan yang membuat akak terharu  ialah "tolong jaga anak saya....."

Masyallah banayak pahal nenek  Meliah .. Al fatihiha buat arwah.. amin



Gambar nenek meliah dengan Abdul Rahman


Kerata Akhbar mengenai pesan nenek Meliah


Abdul Rahman di angkat untut melihat wajah ibunay buat kali terakhir

Keselamatan Mengunakan Eskalator

Assalamulaikum

Kejadian kanak-kanak jatuh eskalator berulang semalam. Ibu bapa seperti tidak mengambil iktibar setiap kes yang berlaku. Yang pasti eskalator adalah permainan yang menyeronokkan bagi kanak-kanak. Ibubapa perlu mengawasi anak-anak jika berada di atas eskalator. Sebagai orang dewass kita juga perlu berhati-hati. Kerana terdapat juga kes yang melibatkan orang dewasa.





Kemudahan tangga bergerak atau eskalator di bangunan bertingkat, terutamanya di pusat beli-belah, banyak membantu pergerakan orang ramai ke lokasi yang dituju.Tetapi kanak-kanak sangat suka bermain eskalator. oleh itu kita sebagai orang dewasa perlu mengawasi. kanak-kanak setiap kali menaiki eskalator. Jangan benarkan mereka duduk, bermain atau bersandar pada selusur tangga bergerak.

Jika akak dan anak-anak menaiki eskalator, akak akan sentiasa kekalkan jarak di antara kasut atau selipar dengan bahagian tangga yang sedang bergerak. Elakkan berdiri terlalu dekat dengan bahagian tepi eskalator. Setiap kali melangkah, perhatikan pakaian yang bertali atau labuh agar tidak terperangkap di antara alur eskalator. contoh kalau pakai skirt panjang tersekat di eskalator akan menyebabkan skirt kita ditarik atau tercabut.. malu owww..

Pandang ke hadapan dan pegang kuat pemegang tepi eskalator. Larang kanak-kanak daripada memegang susur tangan kerana pergerakkannya yang laju boleh mengejutkan mereka. Jangan lepaskan mereka sendirian apabila menaiki eskalator kerana kanak-kanak boleh bertindak dalam masa 5 minit tanpa kita sedari. 

Mendukung kanak-kanak kecil adalah lebih baik daripada menyuruh mereka menaiki sendiri eskalator. Lebih selamat lagi mengunakan lif sekiranya membawa kereta sorong bayi, kerusi roda, skuter elektrik, bagasi dan lain-lain kerana kemalangan boleh berlaku sekiranya menggunakan eskalator.

Semasa melangkah meninggalkan eskalator, jangan teragak-agak lantaran kelewatan boleh menyebabkan kesesakan kepada pengguna lain di belakang. Kadang-kadang kita tidak yakin untuk melangkah terutama anak-anak yang berusia dari 3 tahun hingga 7 tahun. Oleh sebab itu perlu bersedia memegang tangan mereka untuk melangkah. Berdiri di sebelah kiri dan beri ruang kepada pengguna yang sedang bergegas berjalan di sebelah kanan.




Namun di sebalik kemudahan ini, ramai yang tidak mengetahui bahawa eskalator juga mengundang bahaya yang boleh membawa maut jika tidak digunakan dengan betul.Insiden kemalangan melibatkan tangga bergerak kerap didengari, namun seringkali dipandang ringan.

Beberapa kejadian yang dilaporkan berlaku di Malaysia, bukan sahaja orang dewasa malah kanak-kanak turut menjadi mangsa. Bulan april seornag kanak-kanak maut kerana terjatuh dari tingakt lima ketika bermain eskalator di Kuala Lumpur. Dia bermain tanpa pengawasan orang dewasa.

Kejadian minggu lepas seorang kanak kanak lelaki berusia tiga tahun hancur apabila tersepit pada tangga eskalator di sebuah pusat membeli belah di George Town. Terbaru budak perempuan patah kaki bermain eskalator di Kota Bahru.

Kemalangan melibatkan eskalator juga tidak hanya berlaku di Malaysia. Pada 27 Julai lalu, seorang wanita di China maut apabilalantai eskalator yang dinaikinya runtuh. Walaupun berjaya menyelamatkan anaknya, namun orang ramai yang berada di situ tidak sempat membantu mangsa.

Keselamatan ketika menaiki eskalator seperti remeh tetapi perlu diberi perhatian oleh banyak pihak. supaya kejadian tidak berulang.



07 August 2015

Melahirkan Empat Anak Melalui Pembedahan

Assalamualaikum



Gambar pembedahan dari google

Semua anak akak di lahirkan melalui pembedahan. Anak yang pertama perlu dibedah kerana darah tinggi . Usia kandugan ketika itu 36 minggu. Bagaimana boleh mendapat darah tinggi? Masa mengandung suka sangat makan makanan segera seperti pizza hut, dominos pizza, KFC dan McD. 
Mengandung kali kedua makan makanan segera di elakkan kerana tidak mahu melalui pembedahan sekali lagi. Tetapi setelah bertarung selama 8 jam, Doktor terpaksa bedah kerana keadaan bayi sudah lemah. Bayi kembar dan tidak cukup bulan 32 minggu. Selepas pembedahan Doktor menjelaskan untuk kelahiran ketiga akak kena menjalini pembedahan juga. Sebab tulang pinggul akak tidak buka dan risiko untuk melahirkan secara normal. Terima dengan redha..hii
Mengandung kali ketiga hanya tunggu masa untuk bersalin. Usia kandungan 37 minggu. Masa mengandung kali terakhir ini banyak komplikasi. Tekanan darah rendah dan keluar masuk hospital.


Cara pembedahan dari google

Adakah pembedahan caesarean selamat, berbanding kelahiran biasa?

Secara amnya, kaedah bersalin secara normal adalah lebih selamat berbanding pembedahan caesarean. Ini bukan sahaja untuk kehamilan sekarang, tetapi juga untuk kehamilan yang seterusnya. Kaedah bersalin normal juga lebih baik untuk kesuburan kita pada masa hadapan. Walaupun pembedahan caesarean ialah prosedur biasa, kesemua pembedahan mempunyai risikonya sendiri. Pembedahan caesarean melibatkan pembedahan besar pada bahagian perut dan pelvis anda. Kesan parut akak di bawah perut. Panjang dalam sejengkal.  

Kesan pembedahan.. gambar dari google


Kadang-kala, pembedahan caesarean diperlukan untuk menyelamatkan nyawa si ibu atau bayi. Dalam kes seperti ini, tidak dinafikan bahawa kelahiran melalui caesarean ialah pilihan yang paling selamat. Pertama kali sebab darah tinggi. Kedua sebab bayi telah lemah sebab air ketuban telah kerana dan 8 jam bertarung dalam bilik bersalin. Dan kali ketiga atas nasihat doktor selepas pemeriksaan tulang pinggul tidak buka dan tekanan darah rendah.

Tetapi ada juga masanya di mana pilihan ini tidak begitu jelas, dan terpulang kepada kita dan doktor untuk menimbangkan risiko dan kebaikan pembedahan caesarean dalam membuat keputusan apa yang terbaik untuk kita.

Keadaan kesihatan dan gaya hidup akan mempengaruhi keputusan ini. Kita berisiko lebih tinggi mengalami komplikasi selepas caesarean jika anda:
  1. Mempunyai berat badan berlebihan atau obes;
  2. Pernah menjalani pembedahan pada bahagian perut;
  3. Mempunyai masalah kesihatan yang memerlukan perhatian.

contoh parut yang ada pada akak.. gambar dari google



Jika kita telahpun melalui proses cetusan (induce), dan masih tiada perkembangan, kita atau doktor mungkin perlu memutuskan samada mahu menjalani caesarean ataupun tidak. Kaedah kelahiran cetusan boleh menjurus kepada lebih banyak intervensi oleh pasukan perubatan.

Semasa anak pertama cuba melahirkan anak secara normal dengan induce. Atas nasihat doktor akak tidak digalakkan induce kerana darah terllau tinggi yang boleh membawa sawan. 

Sesetengah intervensi, contohnya kelahiran dibantu dengan menggunakan ventous atau forceps, mempunyai risikonya sendiri. Oleh itu, kita dan doktor perlu menimbangkan risiko-risiko tersebut berbanding risiko caesarean.

Apakah risiko-risiko utama pembedahan caesarean?

1. Kesakitan

Keburukan utama pembedahan caesarean ialah kesakitan yang anda terpaksa alami selepas pembedahan. Kita mungkin akan rasa sakit pada bahagian luka pembedahan dan rasa tidak selesa pada bahagian perut selama beberapa minggu selepas pembedahan. Tetapi akak tidak mengalami kesakitan pada bahagian pembedahan cuma rasa tidak selesa.

Pengalaman rasa sakit berbeza dengan setiap kali pembedahan. Anak pertama tidak sakit langsung. Tetapi masalah timbul pada kali kedua. Sebab process kejutkan rahim menyakitkan. Akak juga mengalami lahan kepada ubat antibiotik tindak balas tersebut menyebabkan akak gatal seluruh badan selepas bersalin. Selama 2 minggu selepas bersalin akak menghadapi keadaan tersebut. Kali ketiga menyakitkan sebab darah beku tidak habis keluar. Mengambil masa lebih kurang sebulan untuk mengurangkan rasa tersebut 

Walaubagaimanpun kita akan diberi ubat penahan sakit untuk menangani kesakitan ini, tetapi ia masih akan mengganggu aktiviti seharian anda untuk beberapa ketika. 

2. Jangkitan 

Sebelum dibedah, kita akan diberi satu dos antibiotik untuk mengurangkan risiko terkena jangkitan. Walau bagaimanapun, kira-kira lapan peratus daripada wanita yang menjalani caesarean masih mendapat jangkitan selepas pembedahan. Terdapat tiga jangkitan utama yang perlu diberi perhatian:

  • Jangkitan pada bahagian luka. Tanda-tanda jangkitan pada luka termasuk kemerahan, berair, atau kesakitan yang semakin teruk pada bahagian tersebut. Cara penjagaan pada bahagian luka ini perlu di titik berat. Akak mandi tetapi pada bahagia luka akak akan tutup supaya tidak kena air sehingga doktor membuka tampalan. Selepas di buka cara pembersihannya ialah mengunakan air suam yang di letak anti septik seperti dettol. Dengan mengunakan tuala bersih rendam kain tersebut dalam air tadi kemudian lap di bahagian luka secara perlahan. oleh kerana bahagia tersebut terselindung. Mudah di jangkiti kuman. Seeloknya kita biarkan betul-betul kering dan selalu. Air akan keluar dari luka tesebut. Selalu bersihkan dan cuci dengan anti septik 2 kali sehari. 
  • Jangkitan pada lapisan uterus (rahim). Ini dipanggil endometritis. Masalah ini lebih berkemungkinan berlaku jika air ketuban anda pecah lama sebelum anda mula rasa sakit bersalin atau sekiranya anda menjalani banyak pemeriksaan faraj sebelum pembedahan. Tanda-tanda jangkitan ini termasuk pendarahan yang teruk dan berbau serta demam. Sesetengah orang mengalami masalah ini. Alhamdullilah akak tidak mengalaminya. 
  • Jangkitan salur kencing. Semasa pembedahan, sebatang tiub nipis atau catheter akan dimasukkan ke dalam salur kencing untuk mengosongkan pundi kencing anda. Jangkitan boleh berlaku melaluinya. Saluran kencing juga perlu di bersihkan dengan air suam atau sedikit panas mengelak jangkitan kuman. Lampin wanita juga hendaklah selalu di tukar. Kerana kebersihan perlu di jaga di kawasan ini.


3. Darah beku

Mana-mana pembedahan meningkatkan risiko anda mengalami darah beku. Ini boleh jadi serius, bergantung kepada di mana pembekuan itu berlaku. Jika pembekuan berlaku dalam paru-paru, ia boleh menyebabkan kematian. Tanda-tanda masalah ini termasuk:
  • batuk;
  • sesak nafas;
  • kesakitan atau bengkak pada bahagian betis.
Semasa melahirkan kali ketiga akak mengalami . Sakit dan kerana ada darah beku di dalam rahim Selepas pemeriksaan ada darah beku. Doktor cepat bertindak dengan memberi suntikan cairkan darah.


Doktor mengalakkan supaya berdiri dan berjalan-jalan secepat mungkin selepas pembedahan caesarean. Ini akan membantu peredaran darah dan mengurangkan risiko pembentukan darah beku. Ketika bangun minta bantuan. Bangun secara mengiring dan pegang perut supaya kita tidak rasa ngilu. Bangun juga secara perlahan-lahan. Jangan terus terkam untuk bangun.

4. Lekatan 

Seperti juga pembedahan lain pada bahagian perut atau pelvis, caesarean berisiko menyebabkan lekatan (adhesion) semasa proses penyembuhan. Lekatan ialah kelompok tisu parut yang boleh menyebabkan organ-organ pada abdomen anda melekat sesama sendiri atau pada bahagian dalam dinding perut. Kira-kira separuh daripada wanita yang menjalani caesarean mengalami lekatan, dan jumlah ini meningkat kepada 83 peratus selepas tiga pembedahan caesarean. 

Lekatan boleh jadi menyakitkan kerana ia mengehadkan pergerakan organ-organ dalaman. Dalam sesetengah kes, ini boleh menyebabkan masalah kesuburan apabila ia menekan tiub falopia atau menyekatnya. 

Alhamdullilah akak tidak mengalami masalah ini

5. Pembiusan

Kebanyakan pembedahan caesarean dilakukan tanpa pembiusan am (general anaesthetic), yang membuatkan kita tidur. Jika mengambil kaedah suntikan epidural yang akan mengebaskan perut kita. Mengikut kajian epidural lebih selamat bagi kita dan bayi berbanding pembiusan am. Walau bagaimanapun, apa-apa jenis pembiusan melibatkan sedikit risiko. Selepas menerima suntikan epidural, sesetengah wanita mengalami:

  • Sakit kepala yang teruk. Masalah ini melibatkan kira-kira satu peratus wanita.
  • Kerosakan saraf. Ini jarang berlaku dan jika ia berlaku, ia hanya berlangsung selama beberapa hari atau minggu sahaja.


Komplikasi yang serius sangat jarang, iaitu kurang daripada 1 peratus. Komplikasi serius termasuk:
  1. Kecederaan kepada pundi kencing, tiub yang menyambungkan buah pinggang dengan pundi kecing, atau kepada usus besar.
  2. Kadang-kadang, dan perkara ini sangat jarang berlaku, doktor mungkin perlu menjalankan pembedahan membuang rahim (histerektomi) sebagai langkah menyelamatkan nyawa.
  3. Perlu menjalani pembedahan pada masa akan datang.


Jika kita mengalami komplikasi yang serius sewaktu pembedahan caesarean, kita mungkin perlukan pemindahan darah. Sesetengah komplikasi yang sangat jarang akibat caesarean boleh membahayakan nyawa. Walau bagaimanapun, risiko caesarean membawa kematian adalah sangat kecil, iaitu hanya satu dalam 12,000.

Selepas tiga kali menjalani pembedahan untk bersalin, doktor menasihatkan akak supaya ikat atau proses pemandulan. Kerana risiko untuk akak adalah tinggi. 

Anda boleh mendapat maklumat lebih lanjut dari Google. Ini adalah perkongsian berdasarkan pengalaman akak.

ok bai

Mana ayah.. adik?

Assalamualaikum



Hari ini buka album lama-lama. Adik terjumpa 1 gambar abang dan abang kembar. Dia pun tanya kenapa dia tidak ada dalam gambar itu. Jawapan yang dia dapat masa itu dia belum ada lagi sebab abang dan abang kembar kecil lagi. Adik keluar masa semua sudah besar. Dia diam.

Jumpa gambar abang hakim dan ayah sahaja. Lepas itu dia tengok dekat akak. Tapi tidak tanya. Dalam hati sudah berdetik adakah dia akan tanya atau tidak? Dia jumpa ayah peluk abang kembar tepi laut. Dia cakap ' momee kenapa tidak ada gambar adik dengan ayah?' Otak akak berfikir 360 darjah untuk mendapatkan jawapan yang boleh di terima oleh budak 7 tahun.
Dia tanya lagi..'mana ayah adik?' Air mata mak dia sudah hampir keluar.. tahan sekejap. 'Ayah ada.. dia pergi kerja.. nanti dia balik dia ambil gambar dengan adik yer.' Dia diam. Abang dengar dia cakap pun rasa sedih agaknya bawa adik beli ais krim mengelak dia bertanya lagi.


Masa berpisah dengan ayah dia. Adik berusia 4 bulan. Memang tidak pernah kenal ayah dia. Kami hanya tunjuk gambar dan terangkan sedikit-sedikit. Memang tidak ada persiapan untuk menerangkan kepada dia keadaan sebenar. Walaupun dia pernah tanya mana ayah.. kami selalu tarik perhatian dia kearah lain. Dia tengok kawan-kawan dan menonton television yang ada ayah pasti sayu sahaja pandangan dia.

Dia rapat dengan abang hakim. Kalau ada perjumpaan keluarga no. 1 dia cari pakcik nuar. His bff..suami pada kakak yang tingga di Kuala Lumpur. Atau mana-mana sepupu lelaki besar yang dia boleh buat geng. Sedih memang sedih. Semua kehendak Allah. Setiap sesuatu berlaku hikmah.

Sekarang dia semakin membesar. Cabaran banyak lagi untuk membesarkan dia. Insyallah ..Allah ada untuk akak hadapi next step of his life.  Akak juga kena buat sedikit sebanyak persiapan untuk soalan yang akan keluar mana ayah adik.
LATEST URL ♡ Kelab Blogger Ben Ashaari ♡

1 : Najeeb - katanajeeb.blogspot.com
2 : Lan - www.lancareno.com
3 : Erra - http://errakyra.blogspot.com
4 : Qaseh - www.qasehdalia.com
5 : Ujang - azfar9897.blogspot.com
6 : Daus - redscarz.blogspot.com
7 : Mawardi - 1) www.mawardiyunus.com  2) projektravel.com
8 : Ben Ashaari - benashaari.com
9 : Dkna - www.dkna.my
10 : Sue Izza - myputeri21.blogspot.com
11 : Que - www.queachmad.com
12 : Kak Ma - www.kakitulis.com
13 : Ayu - ayuoyku.blogspot.com
14 : Yanty - www.yanty.my
15 : Fazrol - www.fazrol.com
16 : Fauzi : www.stylosport.com
17 : MK Syahir - www.fuh.my
18 : Aliff - www.areliff.my
19 : Fatin - www.fatinbella.com
20 : Mieza - www.hasyanaurah.com
21 : Huszaini - amrafahan.blogspot.com
22 : Fiza - www.dismybelog.blogspot.com
23 : Cikali - www.cikali.blogspot.com
24 : Zura - sepetpotpet.blogspot.com
25 : Fauzi - www.stylosport.com
26 : Nurul - nurulhafizahramli.blogspot.com
27 : Angah - www.themrizzo.blogspot.com
28 : Hafiz Rahim - http://hafizrahim.com
29 : Yaya - yayaflanella.blogspot.com
30 : Azmi - www.papablogger.my
31 : Razi - www.razzwey.com
32 : Farah Waheeda - www.bubblynotes.com
33 : Ida Baharum - www.idabaharum.com
34 : Ruby - www.ruby.my
35 : Uzu - www.kisahemasputih.com
36 : Hanim - rusukiri.blogspot.com
37 : PCL  - www.nazlee.com
38 : Boni - www.bonikacak.com
39 : Eraz Fadli - www.erazfadli.com
40 : Awie -  www.syedalwie.blogspot.com
41 : Irra- www.irrayyan.com
42 : Lisa - www.ciksepet.com
43 : Lyyn - hazzlinhassan.blogspot.com
44 : FF - www.faizalfredley.com
45 : Lya - www.akifimtiyaz.com
46 : Nina - www.nynanieyna.com
47 : Che Mat - www.tiffinbiru.com
48 : Aimi Ika - www.aimisyafiqah.com
49 : Hariz - http://profhariz.com
50 : Nadia - http://miszrockers.blogspot.com
51 : Salina - www.kisahpondokkecil.com
52 : Potia - http://www.silenceblogz.com
53 : Faziera - www.faziera193.blogspot.com
54 : Acik - www.akupenghibur.com
55 : Zerra - eyrrazerra.blogspot.com
56 : Ayue idris - http://ayueidris.blogspot.com
57 : junn - www.junnoutlet.blogspot.com
58 : Bro Din - fakarudin.com
59 : Nora - www.ummizarra.com
60 : Syukri - www.tengkusyukri.com
61 : Faz - fazariffen.blogspot.com
62 : Reena - masrinasidek.blogspot.com
63 : Awang - www.goldazone86.blogspot.com
64 : Deknab - www.deadnab.blogspot.com
65 : Ana - www.farhana-mohamad.blogspot.com
66 : Nett - www.mamaspecky.blogspot.com
67 : Sue Sopian - www.suesopian.com
68 : AyueJean (AJ) - www.ayuejean.com
69 : Munirah izzan - www.munirahizzan.com
70 : Nani - http://mamakembar3.blogspot.com
71 : Eiza - www.greenappleku.com
72 : Zarin - www.anazarin.com
73 : Sohoque: 1) http://sohoque.com 2) http://eXplorasa.my
74 : Risi - http://www.risiyusoff.com
75 : Nik Fatihah - http://fatihahfazlin333.blogspot.com/
76 : Saidila - http://dila79inperson.blogspot.com
77 : Mas - http://anilwanina.blogspot.com
78 : Lynda Azlinda Alin - azlindaalin.com
79 : Diya nadia - www.pinkymomma.com
80 : Nina Mirza - http:/www.ninamirza.blogspot.com
81 : Rara - www.safurara.com
82 : Julia Johari - www.juliajohari.com
83 : Lia Hasty - http://liahasty.blogspot.com
84 : Shark - www.ceritashark.com
85 : Mar - www.puterymemory.com
86 : Zura/Chanteq - www.azurarahman.com
87 : Yoorin -  yoorinmelacolea.blogspot.com
88 : Yanie - www.yanieyusuf.com
89 : Fir - www.firdausmatradzi.blogspot.com
90 : Akmar - akmarsufyan.blogspot.com
91 : Kak sue - www.shuhaidakabdy.com
92 : Mummy aismar - yatizul.com
93 : Zizie - www.ziziezack.com
94 : Eirna - www.eirna-nurasikin.blogspot.com
95 : Tira - athirahdiyana87.blogspot.com
96 : Allene - www.mommylin.com
97 : Iena eliena - www.ienaeliena.com
98 : Mas Saari - www.massaari.com
99 : Helena - www.windowsofothers.blogspot.com
100 : Ruzita - http://ruzitakitchen.blogspot.com
101 : DekNab - deadnab.blogspot.com
102 : Apak aka Zul - matatakberhijab.blogspot.com
103 : Aliah - http://montelcat.blogspot.com/
104 : Wan Zul - www.wzfadhlan.com.
105 : Maryam - assiddeeeqah.blogspot.com
106 : Kecik - kanvasdakwat.blogspot.com
107 : Ainaa - http://www.nikainaa.com
108 :Mimin - miminadam.blogspot.com
109 : Azie- http://www.azirahman.com
110 : Bella -  bellaidura.com
111 : AdkDayah - http://kanvaskehidupanku.blogspot.com
112 : Nizam - http://www.bahejabella.blogspot.com
113 : Ubai - http://www.kataubaid.blogspot.com
114 : SyafikFikri - http://syafiqfikri.blogspot.com
115. Yaya Cendana blogsayayayacendana.blogspot.com
116. Anez Zamri
http://sweetlikewhat.blogspot.com
117. Amalina Hussain
amalinahussain.blogspot.com
118: dya mohamad
dyapunyabelog.blogspot.com
119. Laily Shaheerah
www.lailyqaisyirah.com
120. Farah dafri
Www.farahandherpandasuit.blogspot.com
121. Putera Helmei
puterahelmei.blogspot.com
122. Zatie suhaide
izatie91.blogspot.com
123. CN www.cekgunorazimah.com
124. Nurul atiqah sarahorked.blogspot.com
125. Shariff
Putrashar.blogspot.com
126. Azwar Kamaruzaman
azwarkamaruzaman.com
127. Fendi - www.notapurba.com
128. Syima - www.syimayusuf96.blogspot.com

Pengalaman Meyusukan Anak


Assalamualaikum,

Anak-anak akak semua menyusa badan. yang sulung sehingga 21 bulan, kembar 13 bulan dan yang bongsu sehingga umur 4 tahun. mengaku penat sebenarnya menyusukan anak tetapi satu kepuasan kepada seorang ibu yang memang mahu menyusukan bayi mereka. Anak-anak juga lebih sihat jika kita menyusukan bayi kita. 

Pengalaman menyusukan ke empat-empat anak adalah berbeza natara satu sama lain. Ketika menyusukan yang sulung '0'. tidak tahu apa-apa sehingga mencederakan puting susu. Anak juga tidak pandai untk menyusu. Pengalaman yang menarik. melahirkan anak secara pembedahan.  Agak sukar kerana perlu menjaga tempat bedah dan menyusukan anak.  Bantuan dari suami, bidan, nurse atau saudara mara memang amat diperlukan. Contohnya ketika kita hendak bangun, duduk dan mengendung bayi ketika menyusu. Berat anak ketika lahir adalah 3.1kg. Selepas 3 bulan, berat anak adalah 9kg. Macam bawa berat 10kg beras. Sekarang sudah berusia 15 tahun..

24hb Dis 2002 , akak melahirkan anak kembar. Macam mana hendak  menyusukan bayi kembar? Kembar ini juga di lahirkan dengan pembedahan. Selepas bersalin kepala ligat berfikir macam mana hendak menyusukan mereka berdua. Walaupun penerangan telah diberikan tetapi masih sukar ketika keadaan sebenar. Bagi seorang dahulu, sebab dia yang dulu menangis. Selepas kenyang bagi lagi seorang sebab dia sudah mula menangis. Bila kedua-dua menangis kami jadi panik. Masa itu kakak yang teman di hospital. Saya letak bantal atas peha dan tundukkan sedikit badan. Bagi dulu sebelah kanan bila sudah hisap dan tenang.. bagi pula sebelah kiri. Sambil itu berdoa.. Ya allah kalau kakak tidak ada macam mana? biarlah seorang demi seorang nangis ya allah jangan kedua-dua sekali. alhamdullilah Allah permudahkan jalan tersebut. Selepas 2 bulan bayi sudah pandai mencari puting susu , barulah mudah menyusukan anak kembar. Alhamdulillah mereka membesar dengan baik. Sudah berusia 13 tahun dan sihat

Jarak antara kembar dan anak bongsu adalah 6 tahun. Melahirkan melalui pembedahan juga.  Hampir lupa macam mana hendak meyusukan bayi. Mengalami masalah yang sama seperti yang anak pertama. Puting luka. Sakit hanya Allah yang tahu.Kilang susu hendak menghassilkan susu setelah lama berhenti. Mengambil masa beberapa hari untuk elok. dia menyusu sehingga berumur 4 tahun.

Anak-anak alhamdullilah jarang demam, batuk atau selsema. Semasa menyusu, akak tidak mengambil makanan khas untuk menambahkan susu. makan seperti biasa, berpuasa, dan juga menjalankan aktiviti harian seperti biasa. dulu tempat penyusuan adalah kurang tidak seperti sekarang. oleh itu kami jarang bawa anak-anak keluar sehingga mereka pandai menghisap susu formula selepas usia setahun. 

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyarankan penyusuan susu hanya dieksklusifkan bagi bayi yang berumur 6 bulan pertama kelahirannya. Ini bemaksud tiada sebarang pemberian makanan tambahan kepada bayi baru lahir sehingga ia mencapai umur 6 bulan selepas kelahiran. Pemberian makanan pejal, susu formula, susu skim, susu segar dari haiwan malahan air mineral dan air minuman  pun sudah cukup menyebabkan bayi akan mengalami masalah tumbesaran, masalah komplikasi penyakit dan tanda kemerahan/ alergi boleh berlaku. Namun selepas umur bayi melebihi 6 bulan, barulah makanan tambahan seperti bubur formula, susu skim, air minuman diberikan sebagai tambahan terhadap penyusuan terus susu ibu sehingga umur bayi sampai kepada 2 tahun. Namun keadaan berlarutan bagi susuan sehingga 2 tahun adalah bergantung kepada kehendak ibu dan bayi.


Gambar dari facebook Kasihibu2u


Tujuan penyusuan dengan susu ibu dapat memberikan banyak faedah kepada kesihatan yang sangat baik sehingga ia menjangkau usia kanak-kanak. Antara kebaikannya adalah; kurangnya mendapat risiko Sindrom Kematian Bayi Mengejut (SIDS) meningkatkan tahap kepintaran dan kecerdikan[petikan diperlukan], mengurangkan risiko seperti jangkitan telinga tegah, kesejukan, flu dan selesema, serta dapat mengurangkan risiko mendapat penyakit leukemia kanak-kanak, diabetes, asma dan ekzema. Juga mengurangkan penyakit kulit, masalah gigi dan gusi. Mengurangkan risiko obesiti pada usia kanak-kanak dan dewasa, melancarkan sistem penghadaman dan obstektrik. Mengelakkan masalah kekuingan pada bayi (jaundice). Ia jga mampu mengurangkan risiko kecacatan dan keilatan bayi dan masalah pembinaan psikologi bayi.

Penyusuan bayi dengan susu ibu juga bayi buat ibu yang menyusu atau ibu yang menderma susu ibu. Ia dapat membantu ibu mengekalkan saiz dan struktur rahim dan uterus seperti sebelum mengandung. Membantu mengurangkan pendarahan post-partum termasuk menurunkan kehilangan darah nifas dan wiladah. Juga membantu menurunkan berat badan ibu dan melangsingkan badan secara sihat. Penyusuan susu ibu pada bayi dapat mengurang risiko kanser payu dara dalam kehidupan ibu.



Dua sampel susu ibu dengan isipadu 25ml. Sampel susu kiri adalah susu cair (foremilk), susu cair yang hadir dari payu dara yang penuh. Sampel susu kanan pula adalah susu pekat (hindmilk), susu krim yang agak pekat yang hadir dari payu dara yang mempunyai isipadu susu yang kurang.- sumber wikipedia



Kaedah Penyusuan yang betul