Posts

Showing posts from August, 2015

Melawat Panda di KBBA Bloggers day @ Lawatan Ke Zoo Negara Kali ke 17 - PART 3

Image
Assalamulaikum
Xing-Xing dan Liang-Liang adalah panda yang telah di pinjamkan pleh kerajaan negera China kepada Malaysia. Rakyat Malaysia adalah antara 13 buah negara yang dapat melhat panda lebih dekat tanpa perlu ke negara China. Semasa berada di Beijing, China, perasaan untuk melihat panda tidak berapa teruja. Ini kerana keadaan panda di zoo mereka hanya biasa-biasa sahaja. Mungkin sedikit tidak terurus. Bila kawan bercerita melawat panda di Zoo Negara, bersih dan cantik, Barulah perasaan teruja datang Masa dulu anak-anak kecil dan tidak faham. Waktu itu abang berusia 4 tahun dan kembar berusia 2 tahun. Sekarang mereka sudah faham baru seronok untuk bawa mereka melihat panda. Lebih seronok lagi bila  tahu Liang-Liang melahirkan anak. Tapi tidak dapat tengok sebab masih dia dalam kuarantin...
Menurut pegawai yang bertugas, Kita hanya boleh melihat panda tersebut bila bayi panda berusia 2 bulan. Nanti datang lagi... mesti comel.   Xing-Xing dan Liang-Liang di lahirkan pada 23 Ogos 2…

Shisha stick

Image
Assalamualaikum


Belum lagi reda isu rokok elektronik berperisa ganja, warga kota dikejutkan pula trend terbaharu 'shisha stick', dipercayai mengandungi bahan menyebabkan ketagihan dan menjadi kegilaan golongan remaja. Berbentuk dan bersaiz sama seperti pen serta mempunyai pelbagai warna, 'shisha stick mudah disembunyi sebagai alat tulis, menurut satu status pengguna laman sosial 'Facebook' yang turut memuat naik gambar bahan berkenaan. Pengguna Facebook berkenaan menarik perhatian harga 'mampu milik' di sekitar RM17 ke RM20 dengan pelbagai perisa memudahkan lagi ia dibeli pelajar sekolah. Status itu turut dikongsi pengguna sosial media lain dan menjadi viral sejak minggu lepas. Hasil maklumat itu, Bernama membuat tinjauan di sekitar ibu kota dan mendapati ia dijual secara sembunyi hanya kepada golongan tertentu selain boleh juga didapati, antara lain, di kedai serbaneka. Penulis berusia awal 40-an ini menyamar sebagai pembeli di Pasar Larut Malam Danau Kota, Seta…

KBBA Bloggers day @ Lawatan Ke Zoo Negara Kali ke 17 - PART 1

Image
Assalamualaikum,



"kak, dah berapa kali akak pergi Zoo Negara?"
"17 kali..."

Banyak kali kan? Kenapa banyak kali?

Masa kecil kakak-kakak suka bawa adik dia yang comel bawa pergi Zoo sebab hendak kenalkan dengan binatang yang hanya ada di Zoo sahaja. Contoh harimau belang, singa, zirafah, gajah, badak air , badak sumbuk, kangaroo, babi hutan, orang hutan dan rusa. biasa kita akan melihat binatang ini di dalam television. Bila tengok depan mata baru rasa seronok.


Belakang itu adalah pintu Masuk Zoo.. dulu lain sekarang lain

Bila sudah besar selalu pergi dengan kawan-kawan, tempat dating dan sedara mara dari jauh, Kadang-kadang sekolah anak-anak buat lawatan mak dia pun ikut sekali. boleh hafal setiap jalan di dalam zoo. Tapi setiap kali pergi mesti ada perubahan.

Kedudukan zirafah masih kekal di tempat sekarang. Jirannya gajah telah berubah ke tempat lain yang di namakan savannah. Dulu keluasan Zoo negara tidak sama seperti sekarang. Sekejap sahaja jalan sudah habis.…

Sokong Liverpool Sama Seperti Sokong PAS

Image
Assalamulaikum



Aduh KJ.. ko saje buat panas.. tetiba buat statement macam ini. Seriously look unmature statement. Baru sahaja hendak sokong KJ jadi PM. Keluar statement ini.. harus pertimbangkan 100 kali. Awat lah hang ni... Akak bukan penyokong Liverpool, tetapi bila buat penyataan macam ini merobek banyak hati. Oleh itu, YB KJ.. sila jangan buat this kind of statement again...please
Hidup PAS

ok bai






Kasih Ibu ke Akhir Hayat

Image
Assalamualaikum

Kisah nenek dan anak cacat memang sedih. Ramai juga yang tidak mahu menjaga anak mereka yang cacat. Tinggalkan di rumah kebajikan atau bagi pada orang.. teringat cerita kawan  awrwah mak.. mak lang munah dan pak lang nordin. Anak dia cacat... syafiq..Tapi alhamdullilah dia jaga dengan elok sehingga akhir hayat mereka. Mak lang unah meninggal dahulu.. kemudian syafiq... lepas syafiq meninggal.. paklang nordin meninggal.

Aku membesar melihat mereka suami isteri mendukung anak ke sana kemari tidakmluakmpun kasih sayang...bila fikir kannsekarang hendak jaga yang tidak cacat pun dah terasa berat.. itu lah namanya sabar..mari baca kisah nenek tua ini dengan anaknya.

Usianya kini mencecah 101 tahun, namun naluri sebagai ibu menyebabkan dia tidak pernah mengeluh atau patah semangat untuk terus memelihara anak lelaki bongsunya yang merupakan Orang Kurang Upaya (OKU) sejak 63 tahun lalu.



Image dari Goolge menunjukkan kasih sayang ibu dan anak

Nenek Meliah Md Diah dari Kampung Bukit …

Keselamatan Mengunakan Eskalator

Image
Assalamulaikum

Kejadian kanak-kanak jatuh eskalator berulang semalam. Ibu bapa seperti tidak mengambil iktibar setiap kes yang berlaku. Yang pasti eskalator adalah permainan yang menyeronokkan bagi kanak-kanak. Ibubapa perlu mengawasi anak-anak jika berada di atas eskalator. Sebagai orang dewass kita juga perlu berhati-hati. Kerana terdapat juga kes yang melibatkan orang dewasa.




Kemudahan tangga bergerak atau eskalator di bangunan bertingkat, terutamanya di pusat beli-belah, banyak membantu pergerakan orang ramai ke lokasi yang dituju.Tetapi kanak-kanak sangat suka bermain eskalator. oleh itu kita sebagai orang dewasa perlu mengawasi. kanak-kanak setiap kali menaiki eskalator. Jangan benarkan mereka duduk, bermain atau bersandar pada selusur tangga bergerak.
Jika akak dan anak-anak menaiki eskalator, akak akan sentiasa kekalkan jarak di antara kasut atau selipar dengan bahagian tangga yang sedang bergerak. Elakkan berdiri terlalu dekat dengan bahagian tepi eskalator. Setiap kali melangka…

Melahirkan Empat Anak Melalui Pembedahan

Image
Assalamualaikum



Gambar pembedahan dari google
Semua anak akak di lahirkan melalui pembedahan. Anak yang pertama perlu dibedah kerana darah tinggi . Usia kandugan ketika itu 36 minggu. Bagaimana boleh mendapat darah tinggi? Masa mengandung suka sangat makan makanan segera seperti pizza hut, dominos pizza, KFC dan McD.  Mengandung kali kedua makan makanan segera di elakkan kerana tidak mahu melalui pembedahan sekali lagi. Tetapi setelah bertarung selama 8 jam, Doktor terpaksa bedah kerana keadaan bayi sudah lemah. Bayi kembar dan tidak cukup bulan 32 minggu. Selepas pembedahan Doktor menjelaskan untuk kelahiran ketiga akak kena menjalini pembedahan juga. Sebab tulang pinggul akak tidak buka dan risiko untuk melahirkan secara normal. Terima dengan redha..hii Mengandung kali ketiga hanya tunggu masa untuk bersalin. Usia kandungan 37 minggu. Masa mengandung kali terakhir ini banyak komplikasi. Tekanan darah rendah dan keluar masuk hospital.


Cara pembedahan dari google
Adakah pembedahan caesare…

Mana ayah.. adik?

Image
Assalamualaikum



Hari ini buka album lama-lama. Adik terjumpa 1 gambar abang dan abang kembar. Dia pun tanya kenapa dia tidak ada dalam gambar itu. Jawapan yang dia dapat masa itu dia belum ada lagi sebab abang dan abang kembar kecil lagi. Adik keluar masa semua sudah besar. Dia diam.

Jumpa gambar abang hakim dan ayah sahaja. Lepas itu dia tengok dekat akak. Tapi tidak tanya. Dalam hati sudah berdetik adakah dia akan tanya atau tidak? Dia jumpa ayah peluk abang kembar tepi laut. Dia cakap ' momee kenapa tidak ada gambar adik dengan ayah?' Otak akak berfikir 360 darjah untuk mendapatkan jawapan yang boleh di terima oleh budak 7 tahun.
Dia tanya lagi..'mana ayah adik?' Air mata mak dia sudah hampir keluar.. tahan sekejap. 'Ayah ada.. dia pergi kerja.. nanti dia balik dia ambil gambar dengan adik yer.' Dia diam. Abang dengar dia cakap pun rasa sedih agaknya bawa adik beli ais krim mengelak dia bertanya lagi.


Masa berpisah dengan ayah dia. Adik berusia 4 bulan. Mema…
LATEST URL ♡ Kelab Blogger Ben Ashaari ♡

1 : Najeeb - katanajeeb.blogspot.com
2 : Lan - www.lancareno.com
3 : Erra - http://errakyra.blogspot.com
4 : Qaseh - www.qasehdalia.com
5 : Ujang - azfar9897.blogspot.com
6 : Daus - redscarz.blogspot.com
7 : Mawardi - 1) www.mawardiyunus.com  2) projektravel.com
8 : Ben Ashaari - benashaari.com
9 : Dkna - www.dkna.my
10 : Sue Izza - myputeri21.blogspot.com
11 : Que - www.queachmad.com
12 : Kak Ma - www.kakitulis.com
13 : Ayu - ayuoyku.blogspot.com
14 : Yanty - www.yanty.my
15 : Fazrol - www.fazrol.com
16 : Fauzi : www.stylosport.com
17 : MK Syahir - www.fuh.my
18 : Aliff - www.areliff.my
19 : Fatin - www.fatinbella.com
20 : Mieza - www.hasyanaurah.com
21 : Huszaini - amrafahan.blogspot.com
22 : Fiza - www.dismybelog.blogspot.com
23 : Cikali - www.cikali.blogspot.com
24 : Zura - sepetpotpet.blogspot.com
25 : Fauzi - www.stylosport.com
26 : Nurul - nurulhafizahramli.blogspot.com
27 : Angah - www.themrizzo.blogspot.com
28 : Hafiz Rahim - http://h…

Pengalaman Meyusukan Anak

Image
Assalamualaikum,
Anak-anak akak semua menyusa badan. yang sulung sehingga 21 bulan, kembar 13 bulan dan yang bongsu sehingga umur 4 tahun. mengaku penat sebenarnya menyusukan anak tetapi satu kepuasan kepada seorang ibu yang memang mahu menyusukan bayi mereka. Anak-anak juga lebih sihat jika kita menyusukan bayi kita. 
Pengalaman menyusukan ke empat-empat anak adalah berbeza natara satu sama lain. Ketika menyusukan yang sulung '0'. tidak tahu apa-apa sehingga mencederakan puting susu. Anak juga tidak pandai untk menyusu. Pengalaman yang menarik. melahirkan anak secara pembedahan.  Agak sukar kerana perlu menjaga tempat bedah dan menyusukan anak.  Bantuan dari suami, bidan, nurse atau saudara mara memang amat diperlukan. Contohnya ketika kita hendak bangun, duduk dan mengendung bayi ketika menyusu. Berat anak ketika lahir adalah 3.1kg. Selepas 3 bulan, berat anak adalah 9kg. Macam bawa berat 10kg beras. Sekarang sudah berusia 15 tahun..
24hb Dis 2002 , akak melahirkan anak kem…