23 June 2013

Supermoon

assalamualaikum..
supermoon

Fenomena bulan paling hampir ke bumi yang dikenali sebagai Preigee atau supermoon akan dapat disaksikan di seluruh dunia malam ini.
Agensi Angkasa Negara (Angkasa) semalam berkata, orang ramai akan dapat melihat bulan yang 14 peratus lebih besar dan 30 peratus lebih cerah berbanding fenomena bulan penuh biasa.
Katanya, orang ramai akan dapat menyaksikan bulan berada pada fasa penuh dan uniknya bulan penuh kali ini merupakan bulan penuh yang paling hampir dengan bumi pada jarak 356,989 kilometer.
Kenyataan itu menyebut, keadaan itu berlaku kerana bulan mempunyai orbit yang sedikit bujur, bukan berbentuk bulat sempurna menyebabkan jaraknya dengan bumi sentiasa berubah-ubah.
Selain itu, antara kesan jarak bulan yang dekat ialah perbezaan pasang dan surut air laut agak tinggi berbanding kebiasaan.
Tahun ini, jarak paling jauh antara bulan dan bumi ialah pada 7 Julai iaitu fasa bulan baharu dengan jarak 406,491 kilometer.


d'kissesdodol - buka untuk tempahan

assalamualaikum

d'kisses dodol adalah dodol yang mengunakan resepi negeri kedah. boleh oder dari sekarang sempena sambutan hari raya aidil fitri yang akan datang.

dodol comey

dibungkus cantik

Nak namakan lauk apa yea.. tempe, kentang dan ikan bilis goreng dengan cabai

assalamualaikum,

oleh kerana nak makan sesuatu yg berkhasiat.. ada tempe, kentang dan ikan bilis so terjadilah lauk ini..

goreng cabai

kalau orang kl.. panggil cabai - cili atau lada. dah duk kedah ini keluar lah ayat cabai. tapi tempe memang susah lah nak cari. makanan kegemaran tu. dari kecik dah diasuh makan tempe.. pergi sampai hujung dunia pun tempe ni susah nak tinggal. 

tempe

kentang pula mana-mana pergi pun ada. senang nak cari. tapi ada macam2 jenis. tapi di malaysia tak ada ditanam kentang. semua di import. kentang masak apa2 pun sedap
kentang

ikan bilis beli kat tanjung dawai. senang nak dapat. macam2 grade. ada diimport ada tempatan.
ikan bilis

gabungan tiga benda ini jadi lah lauk tadi.. tapi nak gabi nama apa yer.. dalam FB komen lauk campak2 .. boleh gitu..

bahan:-

Bahan A

1 keping tempe - goreng
2 biji kentang - hiris goreng
segenggam ikan bilis - basuh dan goreng
1 ulas bawang besar dihiris halus

bahan B

1 ulas bawang besar
5 ulas bawang putih
3 sudu besar cili boh
minyak masak untuk menumis
1/2 sudu teh garam
1 sudu besar gula.. gula dan garam ikut rasa rasa klu rasa kurang tambah

cara:-
1. tumis barang A.. dah garing masukkan gula dan garam agak dah hancur masukkan bahan A.
2. kacau rata dan masukkan bawang..

sudah siap dan selamat mencuba


Bubur Kacang

Assalamualaikum,

selalu bubur pacang org makan utk minum petang atau menjamu para tetamu.. tapi hari ni akak makan bubur  kacang utk makan tengahari.. waduh.. apakah kesannya selepas ni.. tunggu jelah..
bubur kacang
selamat menjamu selera

matahari di ufuk barat.. petang semalam dari sungai petani

assalamualaikum

cantik sungguh pemandangan matahari bila dah kebarat.. petang semalam lah punya kerja ni sanggup berhenti keta tepi jln...




biskut raya - pistachio

assalamualaikum

biskut pistachio untuk di jual

biskut pistachio

RM27.00 - tidak termasuk kos penghantaran