Posts

Showing posts from December 15, 2016

JANGAN SUMPAH SERANAH ANAK-ANAK SEBAB MEREKA ADA HATI DAN PERASAAN

Image
Arwah ayah Kak Z memang terkenal dengan garang. Anak-anak semua takut. Dia jarang marah, kalau dia marah orang kata kecut telur..hiii. Taoi walau macam mana dia marah, tidak pernah Kak Z dengar dia menyumpah seranah anak-anak dia.
Sampai sekarang Kak Z ingat pesanan arwah mak dan ayah jangan sumpah seranah anak-anak sebab takut sumpahan tersebutan akan jadi betul-betul pada anak. Contoh bodoh punya anak. Sial punya anak. Kita tidak mahu anak kita bodoh dan sial jadi jangan lah marah begitu. 
Kak Z macam mana punya marah perkataan yang tidak baik cuba kawal. Anak-anak lelaki dah tentu tukarkan mak dia jadi Hulk bila-bila masa. Bersedialah baju koyak rabak.. Hijau mak ko jadinya. Marah tetap marah, rotan tetap rotan. cubit tetap cubit kalau dia orang buat salah. Tapi perkataan tidak elok pastinya Kak Z jauhkan.
Bukan lah Kak Z ni bak sangat, still ada kelemahan. Cuma cuba menjadi rasional. Ada satu kejadian yang Kak Z lalui di depan mata. Mak menyumpah anak dia..hurmmm..Kesian..
Anak K…

MELEPAK DI GRAND BEACH RESORT PORT DICKSON

Image
Kali ini tempat percutian Kak Z tidak jauh. 1 jam perjalanan dari rumah. Mana yer? The Grand Beach Resort, Port Dickson. Korang nak tau tak bila last Kak Z duduk di hotel ni. Lama sangat tak ingat. Port Dickson memang terkenal dengan pantai yang cantik di kawasan pantai barat Semenanjung Malaysia. Mudah untik datang ke sini dari Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya.


Grand Beach Resort menyediakan bilik yang selesa kepada para pengunjungnya. Masa Kak z lepas disini, datang sorang ker. Sebab ada kerja. Cukup relax sebab boleh melihat pantai yang pasirnya memutih.


Pasir di The Grand Beach Resort ni putih lah. Kalau adakan aktiviti pantai seperti bola pantai atau bola tampar pantai syiok. Pasir halus jer. Tidak seperti sesetengah tempat yang kita pergi. Pasir pantai kasar. Sebab itu ramai orang suka datang ke Port Dickson.


Kak Z selalu miss untuk ambil gambar matahari tengelam. Hari tu Kak Z nekad tunggu. Subhanallah..cantik sungguh lah keadaan matahari tenggelam waktu tu. Berkhayal sek…

TANAH BERTUAN TAPI DIBIARKAN SEMAK HINGGA MERBAHAYAKAN JIRAN

Image
Sudah 2 kali rumah Kak z di masuki anak ular. Pagi tadi nampak mak ular. Takut juga. Harap-harap tidak masuk rumah. Sejak ular masuk rumah tidur malam jadi tidak lena. Bukan itu sahaja, sekarang musim angin dan hujan pokok ara belakang rumah yang jaraknya hanya 10 meter dengan rumah Kak Z.
Pokok ara tu sangat besar dan tinggi. Kalau rebah atas rumah Kak Z , ranap orang kata. Dulu bila hujan dan ribut, berdoa pada Allah jangan pokok-pokok keliling rumah ni rebah ke rumah Kak Z. Kawasan mana? Kampung Kak z ialah Kg Seri Terubuk, Masjid Tanah, Melaka


Kalau korang datang rumah Kak Z baru korang tahu apa yang Kak Z rasa. Jiran-jiran Kak Z tidak mahu membersihkan tanah kawasan mereka. Tuan tanah ada tapi tidak mahu mengemaskan tanah mereka. Bukan menjadim kerisauan Kak Z, kakak Kak Z, mak saudara dan sepupu yang berada di kawasan semak ini juga risau. Rumah Kak Z lah yang paling dekat.


Bukan orang lain pun saudara mara juga. Tapi duduk di luar kawasan Mak saudara Kak Z pernah beritahu …