15 December 2016

JANGAN SUMPAH SERANAH ANAK-ANAK SEBAB MEREKA ADA HATI DAN PERASAAN


Arwah ayah Kak Z memang terkenal dengan garang. Anak-anak semua takut. Dia jarang marah, kalau dia marah orang kata kecut telur..hiii. Taoi walau macam mana dia marah, tidak pernah Kak Z dengar dia menyumpah seranah anak-anak dia.

Sampai sekarang Kak Z ingat pesanan arwah mak dan ayah jangan sumpah seranah anak-anak sebab takut sumpahan tersebutan akan jadi betul-betul pada anak. Contoh bodoh punya anak. Sial punya anak. Kita tidak mahu anak kita bodoh dan sial jadi jangan lah marah begitu. 

Kak Z macam mana punya marah perkataan yang tidak baik cuba kawal. Anak-anak lelaki dah tentu tukarkan mak dia jadi Hulk bila-bila masa. Bersedialah baju koyak rabak.. Hijau mak ko jadinya. Marah tetap marah, rotan tetap rotan. cubit tetap cubit kalau dia orang buat salah. Tapi perkataan tidak elok pastinya Kak Z jauhkan.

Bukan lah Kak Z ni bak sangat, still ada kelemahan. Cuma cuba menjadi rasional. Ada satu kejadian yang Kak Z lalui di depan mata. Mak menyumpah anak dia..hurmmm..Kesian..

Anak Kak Z dapat bantuan baju sekolah. Jadi kami perlu beratur untuk mendapatkan baju tersebut barisan depan kami..kawan satu kelas adik dan ibu dia .Terkejut dengan  perbicaraan dua beranak tu.
Anak dia kata mak baju ni kecil. Mak dia jawap anak dia... hey bodoh ko jangan bising aku tahu nak . buat apa. Kemudian dia ketempat kasut pulak.. hey bodoh cepat aku nak balik. Akhir sekali ke tempat seluar..hey bodoh tadi kenapa ko tak tukar..sial betul bdk ni Budak tu terkebil-kebil tengok mak dia..

Anak-anak pun ada hati dan perasaan. Kak Z kalau lepas marah, akan duduk tanya dan bincang kenapa Kak Z marah dia orang. Apa penjelasaan dia orang dan macam mana hendak selesaikan. Sebab mas akita marah kadang-kadang kita terlupa diri kejap. Kak Z lah tu. Tapi masih bawah kawalan. Tidk mengeluarkan sumpah seranah. Kalau marah pun anak-anak dan sedih. Inikan lagi menyumpaah dia orang

Kesimpulannya, jaga mulut korang setiap kali hendak marah anak. Jangan panggil anak sebarangan contoh bodoh, bangang atau sial. Perbuatan itu mukin tidak dapat di lihat sekarang Kesannya di kemudian hari. 

Sekian

Ok bai



MELEPAK DI GRAND BEACH RESORT PORT DICKSON




Kali ini tempat percutian Kak Z tidak jauh. 1 jam perjalanan dari rumah. Mana yer? The Grand Beach Resort, Port Dickson. Korang nak tau tak bila last Kak Z duduk di hotel ni. Lama sangat tak ingat. Port Dickson memang terkenal dengan pantai yang cantik di kawasan pantai barat Semenanjung Malaysia. Mudah untik datang ke sini dari Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya.



Grand Beach Resort menyediakan bilik yang selesa kepada para pengunjungnya. Masa Kak z lepas disini, datang sorang ker. Sebab ada kerja. Cukup relax sebab boleh melihat pantai yang pasirnya memutih.



Pasir di The Grand Beach Resort ni putih lah. Kalau adakan aktiviti pantai seperti bola pantai atau bola tampar pantai syiok. Pasir halus jer. Tidak seperti sesetengah tempat yang kita pergi. Pasir pantai kasar. Sebab itu ramai orang suka datang ke Port Dickson.



Kak Z selalu miss untuk ambil gambar matahari tengelam. Hari tu Kak Z nekad tunggu. Subhanallah..cantik sungguh lah keadaan matahari tenggelam waktu tu. Berkhayal sekejap. Romantiknya suasana ini.



Ada swimming pool yang besar. Kalau budak 4 orang tu datang.. berendam dari pagi sampai ke petanglah nampaknya. Lepas mandi laut masuk kolam.. keluar kolam lapar. Sebelah kolam cafe. Mau taknya seronok kalau datang sini. Ada kolam dewasa dan ada kolam kanak-kanak. Jangan risau ada lifeguard kat tepi kolam untuk menjaga keselamatan kita dan anak-anak...hiii.






Masa kak z datang ada majlis perasmian hotel. Hotel ini telah diambil alih oleh anak syarikat Felda iaitu Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC) pada tahun 2014. Majlis ini di rasmikan oleh Pengerusi Kumpulan Felda Y.B Tan Sri Datuk Utama Hakij Mohd Isa Datuk Haji Abdul Samad pada 9hb Disember 2016.



Kalau korang hendak mencari hotel Port Dickson hujung minggu ini boleh hubungi no tel: 06 - 6474090. Jom cuti-cuti Malaysia

Ok bai

TANAH BERTUAN TAPI DIBIARKAN SEMAK HINGGA MERBAHAYAKAN JIRAN




Sudah 2 kali rumah Kak z di masuki anak ular. Pagi tadi nampak mak ular. Takut juga. Harap-harap tidak masuk rumah. Sejak ular masuk rumah tidur malam jadi tidak lena. Bukan itu sahaja, sekarang musim angin dan hujan pokok ara belakang rumah yang jaraknya hanya 10 meter dengan rumah Kak Z.

Pokok ara tu sangat besar dan tinggi. Kalau rebah atas rumah Kak Z , ranap orang kata. Dulu bila hujan dan ribut, berdoa pada Allah jangan pokok-pokok keliling rumah ni rebah ke rumah Kak Z. Kawasan mana? Kampung Kak z ialah Kg Seri Terubuk, Masjid Tanah, Melaka



Kalau korang datang rumah Kak Z baru korang tahu apa yang Kak Z rasa. Jiran-jiran Kak Z tidak mahu membersihkan tanah kawasan mereka. Tuan tanah ada tapi tidak mahu mengemaskan tanah mereka. Bukan menjadim kerisauan Kak Z, kakak Kak Z, mak saudara dan sepupu yang berada di kawasan semak ini juga risau. Rumah Kak Z lah yang paling dekat.



Bukan orang lain pun saudara mara juga. Tapi duduk di luar kawasan Mak saudara Kak Z pernah beritahu supaya mengemaskan kawasan yang semak tersebut. Tapi jawapannya memang sakit hati kalau korang dengar lah. Ada sebelah tanah orang tersebut tanah sedara Kak Z juga. Kak Z pernah minta dia membersih kawasan beliau.. hampa dengan jawapan beliau.. Mudah sahajanya .."biarkan lah".

Diaorag tidak rasa kita yang duduk kawasan tersebut yang rasa apa terjadi. Sudah di beritahu secara baik. Kak Z faham..may be diaorang duduk jauh. Masih boleh bersabar. Hanya mengadu pada Kakak kak Z takut ular masuk rumah sebab kawasan yang semak tersebut.



Sekarang betul-betul keadaan terjadi. Kak Z risau kan anak-anak. Jangan sampai ada yang dah mati, rumah dah roboh dan ada yang cedera parah baru ada yang nampak. Kalau hendak harapkan Kak Z dan anak-anak kemaskan sekali atau dua kali boleh lah. Anak-anak Kak Z lagi lah sekarang sibuk dengan hal sekolah. Mana mungkin boleh selalu nak bantu. Kawasan sendiri pun sudah cukup besar untuk Kak Z handle.

Ada orang beri cadangan supaya mengupah orang membersihkan kawasan tersebut. Mana mungkin Kak Z mampu. Sekarang sekali upah cecah RM500.00. Ada 2 kawasan wooiii... Kak Z pun orang yang tanggung dek non. Mana mungkin hendak cari RM500.00 tu. Pastinya 2-3 bulan sekali kena bersihkan.



Korang nak tahu tak? Atap rumah Kak Z sekarang ni ada yang bocor sebab monyet bergaduh. Monyet-monyet ini datang dari kawasan semak yang dah jadi hutan tu lah. Pernah juga babi hutan masuk kawasan rumah Kak z. Pernah sekali Kak Z nampak harimau akar. Bila Kak Z orang kata ilusion semata-mata. Cik pontianak pun suka mengilai di belakang tu. Kak Z dan anak-anak sudah lali dan jadi tidak takut dengan bunyi tersebut sebab selalu sangat



Apa yang Kak Z harapkan tuan tanah, pihak berkuasa Majlis Perbandaran Alor Gajah, Adun Lendu, Ahli Parlimen Masjid Tanah dan JKKK Kg Seri Terubuk bacalah tulisan Kak Z ini.

Bila selalu sangat bersuara orang akan menyampah. Sekarang Kak Z terpaksa ambil jalan penyelesaian bergini. Maybe mulut Kak Z tidak power. Biarlah ayat-ayat di blog boleh di baca dan di fahami setiap orang. Bukan niat Kak Z untuk memalukan sesiapa. Tapi mengharapkan sesuatu yang terbaik. Mohon Maaf Kak Z pinta atas tulisan yang maybe akan menyakit hati orang yang terasa. Saya hanya insan kerdil dan ibu kepada 4 orang anak yang hanya berlindung di rumah peninggalan kedua ibu bapa Kak Z. Tahun depan kitaorang datang raya hokey..peace no war

Ok bai

Tag: MPAG Majlis Perbandaran Alor Gajah Adun Lendu Ahli Parlimen Masjid Tanah  JKKK Kg Seri Terubuk