Posts

Showing posts from June 12, 2014

Asam Pedas Lada Hitam ikan tenggiri

Image
Assalamualaikum,

asam pedas lada hitam ikan tenggiri
masa arawah mak masih ada lauk ini akan jadi kegemaran adik beradik..
kakak-kakak semua tak pandai buat mcm mana arwah buat
sedap sangat cousin n adik beradik mak pun tahu kesedapan lauk ini..
saya pun mencuba walaupun tidak sesedap yang arwah buat.. dengan bertanya kakak-kakak dan abang2.. sbb saya tak sempat belajar.. i kan anak bongsu.. dok asrama lak tu..itu lah alasannyer

R Asam pedas lada hitam ikan tenggiri

mari masak

1 ekor ikan tenggiri yg berat 1 kg - 1 1/2 kg..pastikan sudah di katam. - ayat orang kedah...dah potong lah
100gm cili kering goreng tanpa minyak hingga garing
2 sudu besar lada hitam goreng tanpa minyak
4 biji bawang besar
5cm halia sebesar ibu jari
6 ulas bawang putih
1 keping kelapa. sebesar tapak tangan perlu di bakar  hingga kehitaman dan tumbuk
20gm belacan
10 gm asam jawa buat air dan klu nak lebih boleh tambah
gula
garam
sebatang serai
minyak untuk tumis
1/4 sudu teh halba
3 biji tomato belah 4
50gm lobak…

Popia binti Spring Roll

Image
Assalamualaikum



Popia.. setiap kali puasa popia adalah makanan kegemaran..
tapi nak buat kulit popia ada lah malas
oleh itu beli aje kat kedai kulit itu
inti buat kat rumah

mari kita buat

resepi

inti

1 biji sengkuang yang berat 1/2kg
2 batang carrot
20gm udang kering
1 biji bawang besar
1 sudu besar lada hitam.  - tumbuk
1/2 sudu teh gula pasir
garam secukup rasa
minyak untuk tumis

kulit
1 pek kulit popia.. brand KG
1 sudu besar tepung gandum campur dengan 3 sudu besar air - untuk lekatkan hujung kulit popia

cara
1. sengkuang dan carrot di hiris tidak terlalu halus tidak terlalu besar agak-agak lah
2. kisarkan bawang dan udang kering
3. tumiskan bawang, udang dan lada hitam hingga naik bau
4. masukkan gula dan garam kacau dan rasa
5. masukkan sengkuang dan carrot.. jangan biarkan terlalu lama dan kacau rata
6. angkat dan tapis untuk tos kan airnya
7. biarkan sejuk sebentar.. tolong jangan biarkan inti terdedah dengan udara luar supaya tidak masam dan berubah rasa
8. ambil kulit popia …

Walnut chocolate chip

Image
assalamualaikum

chocolate chip mempunyai banyak versi. Dalam simpanan saya sendiri ada lebih kurang 8 versi.. tapi versi yang post adalah yg saya ubahsuai bukan resepi orang..

mari cuba resepi ini


Walnut chocolate chip
resepi 
1 biji kuning telur 250gm butter anchor 220gm gula perang.. klu nak manis tambah lagi 30gm.. lagi auummppp 300gm tepung gandum 100gm chip coklat 100gm walnut - bakar sebentar dan cincang 1/2 sudu teh glukos cecair 2 sudu teh soda bikarbonat 1/2 sud teh esen vanilla
cara
1. pukul butter dan gula hingga kembang 2. masukkan telur, esen dan glukos pukul sekejap  3. masukkann tepung dan kacang uli hingga rata 4. masukkan chip coklat 5.jemputkan doh dah letak atas papan pembakar dengan jarak 2cm 6. bakar 10 min dengan suhu 160c
ok bai


Biskut Makmur aman bahagia

Image
Assalamulaikum

makmur aman bahagia.. sedap betul nama biskut tu
biskut makmur is something evergreen..
mcm lagu evergreen ler...biskut orang dolu dolu
makan cair dalam mulut
tapi sakit hati nak buat
siap jer masak masuk mulut.. sebab sedap lah
kalau bulan puasa kena buat lepas balik dari tarawih..klu tak takut terbatal puasa.. tak sedow meskut kat dlm molot


Biskut makmur

jom share resepi..yang lain sikit dari lain. resepi asal dari auntie hasmah noor. dia bagi buku biskut klasik keluaran utusan. dalam tu byk biskut tradisi.. buat mesti menjadi...how is she now..?

saya ubah suai untuk kesenangan saya dan citarasa saya yang mat salleh tak celop ni.. perasan betul haku ni.. tapi betul pun..


resepi

inti

30gm kacang pistachio- kisar halus
30gm serbuk gajus
30gm serbuk badam
1/2 cawan gula perang
secubit serbut kayu manis
3 sudu besar susu pekat
secubit garam
cara
1. gaulkan ketiga-tiga kacang tadi dan campurkan susu pekat
2. bulatkan inti tersebut dan ketepikan
3. kacang tersebut tidak per…