Posts

Showing posts from August 7, 2015

Melahirkan Empat Anak Melalui Pembedahan

Image
Assalamualaikum



Gambar pembedahan dari google
Semua anak akak di lahirkan melalui pembedahan. Anak yang pertama perlu dibedah kerana darah tinggi . Usia kandugan ketika itu 36 minggu. Bagaimana boleh mendapat darah tinggi? Masa mengandung suka sangat makan makanan segera seperti pizza hut, dominos pizza, KFC dan McD.  Mengandung kali kedua makan makanan segera di elakkan kerana tidak mahu melalui pembedahan sekali lagi. Tetapi setelah bertarung selama 8 jam, Doktor terpaksa bedah kerana keadaan bayi sudah lemah. Bayi kembar dan tidak cukup bulan 32 minggu. Selepas pembedahan Doktor menjelaskan untuk kelahiran ketiga akak kena menjalini pembedahan juga. Sebab tulang pinggul akak tidak buka dan risiko untuk melahirkan secara normal. Terima dengan redha..hii Mengandung kali ketiga hanya tunggu masa untuk bersalin. Usia kandungan 37 minggu. Masa mengandung kali terakhir ini banyak komplikasi. Tekanan darah rendah dan keluar masuk hospital.


Cara pembedahan dari google
Adakah pembedahan caesare…

Mana ayah.. adik?

Image
Assalamualaikum



Hari ini buka album lama-lama. Adik terjumpa 1 gambar abang dan abang kembar. Dia pun tanya kenapa dia tidak ada dalam gambar itu. Jawapan yang dia dapat masa itu dia belum ada lagi sebab abang dan abang kembar kecil lagi. Adik keluar masa semua sudah besar. Dia diam.

Jumpa gambar abang hakim dan ayah sahaja. Lepas itu dia tengok dekat akak. Tapi tidak tanya. Dalam hati sudah berdetik adakah dia akan tanya atau tidak? Dia jumpa ayah peluk abang kembar tepi laut. Dia cakap ' momee kenapa tidak ada gambar adik dengan ayah?' Otak akak berfikir 360 darjah untuk mendapatkan jawapan yang boleh di terima oleh budak 7 tahun.
Dia tanya lagi..'mana ayah adik?' Air mata mak dia sudah hampir keluar.. tahan sekejap. 'Ayah ada.. dia pergi kerja.. nanti dia balik dia ambil gambar dengan adik yer.' Dia diam. Abang dengar dia cakap pun rasa sedih agaknya bawa adik beli ais krim mengelak dia bertanya lagi.


Masa berpisah dengan ayah dia. Adik berusia 4 bulan. Mema…
LATEST URL ♡ Kelab Blogger Ben Ashaari ♡

1 : Najeeb - katanajeeb.blogspot.com
2 : Lan - www.lancareno.com
3 : Erra - http://errakyra.blogspot.com
4 : Qaseh - www.qasehdalia.com
5 : Ujang - azfar9897.blogspot.com
6 : Daus - redscarz.blogspot.com
7 : Mawardi - 1) www.mawardiyunus.com  2) projektravel.com
8 : Ben Ashaari - benashaari.com
9 : Dkna - www.dkna.my
10 : Sue Izza - myputeri21.blogspot.com
11 : Que - www.queachmad.com
12 : Kak Ma - www.kakitulis.com
13 : Ayu - ayuoyku.blogspot.com
14 : Yanty - www.yanty.my
15 : Fazrol - www.fazrol.com
16 : Fauzi : www.stylosport.com
17 : MK Syahir - www.fuh.my
18 : Aliff - www.areliff.my
19 : Fatin - www.fatinbella.com
20 : Mieza - www.hasyanaurah.com
21 : Huszaini - amrafahan.blogspot.com
22 : Fiza - www.dismybelog.blogspot.com
23 : Cikali - www.cikali.blogspot.com
24 : Zura - sepetpotpet.blogspot.com
25 : Fauzi - www.stylosport.com
26 : Nurul - nurulhafizahramli.blogspot.com
27 : Angah - www.themrizzo.blogspot.com
28 : Hafiz Rahim - http://h…

Pengalaman Meyusukan Anak

Image
Assalamualaikum,
Anak-anak akak semua menyusa badan. yang sulung sehingga 21 bulan, kembar 13 bulan dan yang bongsu sehingga umur 4 tahun. mengaku penat sebenarnya menyusukan anak tetapi satu kepuasan kepada seorang ibu yang memang mahu menyusukan bayi mereka. Anak-anak juga lebih sihat jika kita menyusukan bayi kita. 
Pengalaman menyusukan ke empat-empat anak adalah berbeza natara satu sama lain. Ketika menyusukan yang sulung '0'. tidak tahu apa-apa sehingga mencederakan puting susu. Anak juga tidak pandai untk menyusu. Pengalaman yang menarik. melahirkan anak secara pembedahan.  Agak sukar kerana perlu menjaga tempat bedah dan menyusukan anak.  Bantuan dari suami, bidan, nurse atau saudara mara memang amat diperlukan. Contohnya ketika kita hendak bangun, duduk dan mengendung bayi ketika menyusu. Berat anak ketika lahir adalah 3.1kg. Selepas 3 bulan, berat anak adalah 9kg. Macam bawa berat 10kg beras. Sekarang sudah berusia 15 tahun..
24hb Dis 2002 , akak melahirkan anak kem…

Perbezaan pengambaran Majalah dan buku

Image
Bekerja dengan majalah dan buku berbeza. Proses utuk pengambaran majalah  berlaku hanya beberapa jam sahaja. Cetakkannya juga tidak lama untuk di terbitkan. Pengambaran ini berlaku pada bulan May dan bulan July majalah ini telah berada di pasaran.

Editor Majalah Aroma menghubungi akak.. Dia buat cerita corner sana sini.. Dalam hati macam dah tahu apa niat dia. Akak terus tanya.. nak minta keluar majalah ker? Dia gelak dan mengia kan.. ok setelah ada persetujuan, pengambaran akan di jalankan di Bangi. Pada tarikh yang di tetapkan pengambaran selama 2 jam sahaja.  sebab untuk majalah senang.. semua telah disiapkan terlebih dahulu. untuk penyediaan langkah demi langkah juga mudah. Kerana pengalaman dalam membuat buku dan juga menulis blog.


cerita pasal saya

Antara resepi yang ada

Majalah bulan julai 2015

Pengambaran untuk buku pula mengambil masa yang lama. Perlu komitmen yang tinggi dan penat. Cara untuk reka makanan juga di ambil kira untuk mencantikkan gambar dalam buku. Selepas siap …

Bertemu alien di sekolah

Image
Assamualaikum


Hanif - kiri dan haris - kanan



 Sekolah menengah kebangsaan ghafar baba telah di lawati oleh pelajar pertukaran  dari negara Jepun. Si kembar telah terlibat dalam lawatan tu sebab diaorang ambil bahasa jepun..

Dia balik rumah cerita pasal pelajar jepun yang datang ke kelas dia orang
Haris beritahu dia berjumpa dengan alien hari ini. "Momee ada alien adatng sekolah hari ini"
Mak pun tanya alien macam mana.
Dia pun jawap.."Haris tanya what is your nama.. dia jawab Osaka, Nagasaki."..
Haris merungut lagi" pelik lah dia orang .. tinggi-tinggi walaupun 13 tahun. Haris kecil.. makan apa kalau hendak tinggi macam itu?"
Akak tanya dia dia orang tanya nama awak atau tidak
Haris jawab Watasiwa Haris San..

Sah.. dia faham.. selama ini risau juga dia tidak faham dengan bahasa jepun yang dia belajar di sekolah. Sebenarnya susah juga pada peringkat permulaan ini. masih asing untuk belajar karakter bahasa. Sekurang-kurangnya dia boleh menjawab soalan yang …