Posts

Showing posts from January 8, 2017

KUIH APAM ENO YANG MEKAR

Image
KUIH APAM ENO YANG MEKAR Ada orang PM Kak Z banyak betul resepi Kak Z guna ENO. Kelakar pun ada, sebab diaorang fikir Eno hanya boleh di gunakan untuk perut berangin atau sebu. Tapi sebenarnya Eno boleh di gunakan dalam masakan juga.
Perkongsian yang lepas Kak Z ajar buat cucur udang gunakan Eno. Hari ini Kak Z ajar buat kuih apa guna Eno. Apam tu akan jadi mekar dan cantik macam dalam gambar. Apam dalam gambar tersebut bukan sahaja guna Eno tapi juga mengunaka tapai nasi. Arwah Mak Kak Z kalau buat apam mekar ni marvelous lah gua cakap dengan lu. Dia gunakan Tapai nasi. Gigih sungguh dia. Buat tapai nasi dari nasi lebihan dengan ragi. Lepas tu dia rendam beras semalaman dan kisar mengunakan pengisar batu untuk di jadukan tepung beras. Mangkuk apam kaca seperti didalam gambar ada peninggalan arwah mak. masih elok. Jadi Kak Z mengunakannya. Sambil buat apa, sambil bergenang air mata. Teringat arwah mak. Alfathiha ma.." adik dah terror buat kuih macma mak juga". hiii..

Gambar …

KUAH KACANG NASI IMPIT

Image
Kuah Kacang dan nasi impit adalah hidang evergreen keluarga Kak Z.  Setiap kali hari raya Kak Z di beri tugas untuk memasak kuah kacang. Boleh bagi award of the year. Bukan of the year lagi. Award every year. Anak-anak sedara memang look foward untuk makan kuah kacang Makcu dia orang.

Penyediaan kuah kacang boleh tahan renyahnya. Sebab banyak step. Cara memasak, kena jaga api semasa masak dan berapa lama untul mereneh kuah kacang tersebut di ambil kira bagi menghasilkan kuah kacang yang sedap. Kak Z memang cerewet kalau bab kuah kacang, tidak sedap boleh jadi umpatan sampai kiamat tau.
Kak Z belajar dari kakak Kak Z. Masa tu tunggu keputusan SPM. Kak Z belajar dan selalu lama-lama jadi expert. Pengalaman ini menjadikan kuah kacang Kak Z katanya best of the world. Bangga kejap. Kak Z kongsi resepi ini untuk korang cuba. Joom kita buat

Resepi

Bahan:- 

1/2kg serbuk kacang tanah
50gm cili boh
30gm udang kering
30gm belacan
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
5inci halia
5 inci lengkua…

STEW TULANG RUSUK

Image
STEW TULANG RUSUK YANG SEDAP Stew serupa dengan sup, jadi kadang-kala tidak begitu jelas perbezaannya. Stew lebih pekat dari sup. Stew perlu dimasak lebih lama dengan suhu perlahan. Sebab itu Kak Z mengunakan slow cooker kalau memasak stew. Sekurang-kurangnya 8 jam untuk mendapat daging daging yang lembut. Sup selalunya kita hidangkan dalam mangkuk, stew pulak cukup pekat untuk dihidangkan di dalam pinggan dengan kuah sebagai sos untuk ramuan-ramuan yang pejal.
Kak Z masak mengunakan slow cooker. Ada bermacam jenis slow cooker dalam pasaran. Bentuknya seperti dia atas. kak Z beli di Tesco. Masa tu offer RM69.90. Kalau kita masak sup, daging yang kita masak garenti lembut. Kalau mengunakan slow cooker masa memasak lama. Kak Z mula masak dalam pukul 8.00pagi - 3 petang baru betul-betul masak. Kalau kita letak celery atau kentang sebagai ramuan kita memang tidak hancur. Kerana periuk yang di gunakan untuk slow cooker adalah periuk dari tembikar. 
Daging yang di masak lama akan menjadi le…

KUIH BINGKA GULA HANGUS

Image
Pagi tadi bercerita dengan Kakak Kak Z macam mana dia buat kuih bingka. Masa Kak Z kecil selalu ikut dia beras pulut untuk buat bingka di rumah nenek Kak Z. Sabar sungguh arwah mak buat kuih. Dari merendam beras hingga membakar kuih. Kak masih ingat lagi masa kecil-kecil Kak Z ikut Kakak Kak Z mengisar beras untuk di jadikan tepung dengan batu pengisar.  KakZ sekarang sedang membuat research untuk kuih-kuih yang arwah mak biasa buat untuk buku Kak Z yang terbaru. Doakan semuanya berjalan dengan lancar.
Resepi  dalam buku tersebut  Kak Z dapat dari Kakak Kak Z.. sebab dia yang melihat dan buat dengan arwah mak. Kak Z tak sempat.. sebab masih kecil waktu tu.  Hanya ingat sikit-sikit. Usia sekitar 4 tahun. Umur 5 tahun mak dah berenti buat kuih sebab buka kedai makan. Jadi mana nak ingat. Betul tak?  Joom kita buat..
RESEPI

Loyang 8 x 8 inci

Bahan A:-

200gm gula pasir
400ml air

Cara:-

1. Jadikan gula hangus tapi jangan terlalu hangus nanti jadi pahit
2. Perlu di sejukkan terlebih dahulu

Bah…