05 July 2015

Membuat baju raya sendiri

Assalamualaikum

Hari raya aidil fitri makin hampir. paling utama penyedian baju anak-anak.Tema tahun ini warna merah epal. tapi mak warna merah jambu.. mak dia orang masih jambu hokey..

3 pasang baju untuk setiap anak. semua lelaki. setiap tahun kos membeli baju raya makin meningkat . kerana anak-anak semakin membesar. adaoarng kata baju abang boleh pass ke adik Masalah pada anak-anak akak ialah abang tinggi 5 kaki 7 inci.. si kembar 5 kaki pun belum sampai.. adik lagilag.. comel dan gebuu

so kepurusannya kena beli baju baru. Bila sampai kepada emak diaorang. tahun ini keputusannya buat baju sendiri. alamdullilah kemahiran masih ada untuk mengukur, mengunting dan memjahit. kena belajarlah.. lepas SPM mak hantar pergi belejar buat baju.. alhamdullilah masih berguna sampai sekarang.. amiiinnn

tengok lah plan baju yang akak buat ni jangan gelak.. ko ader?


plan baju kurung kedah

untuk mendapat cara mengukur baju kurung kedah, akak mendapat khidmat nasihat dari Mr. Google. pepatah orang melayu ukur baju di badan sendiri. akak mengukur baju sendiri.. ok lah mengaku saiz dada 40, pinggang 38, ponggong 44.. gemuk gedempol... secukup kain yang aku beli.. chaiitt
lepas ni diet.. kalau tidak jangan verangan nak dapat pakwe baru... haaaa

plan siap.. potong baju pula. masalah besar timbul gunting tumpul. sakit hati pun ada. Sabar zura .. sabar..nampak sangat dah lama tidak guna gunting.. gunting ini adalah khas untuk potong kain..ada orang sudah mengaku saya guna gunting untuk potong kertas. apaaaaa...? mak engko dah menjerit..dia dengar APeeeee.. cabut masuk bilik.. kalau tak nahas lah awak yer mak ketuk ketuk dengan pembaris.

potonglah perlahan-lahan. bila gunting tumpul kerja jadi lambat sebab tidka mahu kain rosak. sambil potong sambil tengok running man pukul 1.00 baru tidur dansipa potong .langkah seterusnya jahit.. tugas itu kak ro lah yang buat..sebab mesin jahit kat rumah rosak...kak ro... adik sayang kak ro.. hiiii

* kak ro = pengetua pencen + mantan ketua pembuat kertas soalan geografi malaysia untuk spm + ahli geologis malaysia + kakak no. 3+++ garang+ paling sayang adik dia niii lah

ok bai




1 comment:

  1. untung laaa pandai jahit sendiri.... nak tempah boleh..?

    ReplyDelete