05 July 2015

Fitra di negeri Melaka RM6.70

Assalamualaikum

Hari ini saya menunaikan rukun islam saya. Alhamdulllilah..


Resit bayaran zakat

selama tiga tahun tinggal di sungai petani .. bayarannya lain. RM7.00 seorang. tahun ini bayar di Melaka sebab tinggal di Masjid Tanah. bayaran yang dikenakan RM6.70.

Sekarang pembayar fitrah adalah mudah. sebab banyak amil yang di lantik dan di tempatkan di pusat membeli belah. tidak perlu lagi hendak ke masjid atau rumah amil yang di lantik masa dulu. oleh itu tidak lah kita lupa akan tanggunjawab kita.

Zakat fitrah termasuk dalam rukun islam. dibayar sebelum solat hari raya setiap tahun. oleh itu solat hari raya aidil fitri elok di lambat sedikit supaya orang boleh membayar fitrah. kalau hari raya aidil adha  elok di cepatkan supaya acara korban  boleh di jalankan.. macam otajah pulak makcik bersyarah.. makcik belajar hokey kat sekolah dulu.. apak makcik pun bagi tau. sebba apak makcik dulu imam.

bila tanggungjawab ini telah di laksanakan kita akan rasa lega.. sebab dengan duit ini secara tidak langsung kita boleh membantu mereka yang fakir. Di negeri Melaka, zakat fitrah di uruskan oleh pusat zakat melaka di bawah Majlis agama islam Melaka. bayaran untuk tahun ini ialah RM6.70. dalam lafaz niat di bagitahu kadar inia dalah untuk mengantikan beras. bayar fitrah ada lafaz niat ok.. lepas tu doa di baca oleh amil.. fuuhhh lega

jangan lupa bayar

ok bai



No comments:

Post a Comment

SOURDOUGH BANGGALI LOAF

Hi, let me share this beautiful banggali loaf recipe. Which i'm a  bread maker so i plug and play with my discard levine to make this lo...