15 December 2016

JANGAN SUMPAH SERANAH ANAK-ANAK SEBAB MEREKA ADA HATI DAN PERASAAN


Arwah ayah Kak Z memang terkenal dengan garang. Anak-anak semua takut. Dia jarang marah, kalau dia marah orang kata kecut telur..hiii. Taoi walau macam mana dia marah, tidak pernah Kak Z dengar dia menyumpah seranah anak-anak dia.

Sampai sekarang Kak Z ingat pesanan arwah mak dan ayah jangan sumpah seranah anak-anak sebab takut sumpahan tersebutan akan jadi betul-betul pada anak. Contoh bodoh punya anak. Sial punya anak. Kita tidak mahu anak kita bodoh dan sial jadi jangan lah marah begitu. 

Kak Z macam mana punya marah perkataan yang tidak baik cuba kawal. Anak-anak lelaki dah tentu tukarkan mak dia jadi Hulk bila-bila masa. Bersedialah baju koyak rabak.. Hijau mak ko jadinya. Marah tetap marah, rotan tetap rotan. cubit tetap cubit kalau dia orang buat salah. Tapi perkataan tidak elok pastinya Kak Z jauhkan.

Bukan lah Kak Z ni bak sangat, still ada kelemahan. Cuma cuba menjadi rasional. Ada satu kejadian yang Kak Z lalui di depan mata. Mak menyumpah anak dia..hurmmm..Kesian..

Anak Kak Z dapat bantuan baju sekolah. Jadi kami perlu beratur untuk mendapatkan baju tersebut barisan depan kami..kawan satu kelas adik dan ibu dia .Terkejut dengan  perbicaraan dua beranak tu.
Anak dia kata mak baju ni kecil. Mak dia jawap anak dia... hey bodoh ko jangan bising aku tahu nak . buat apa. Kemudian dia ketempat kasut pulak.. hey bodoh cepat aku nak balik. Akhir sekali ke tempat seluar..hey bodoh tadi kenapa ko tak tukar..sial betul bdk ni Budak tu terkebil-kebil tengok mak dia..

Anak-anak pun ada hati dan perasaan. Kak Z kalau lepas marah, akan duduk tanya dan bincang kenapa Kak Z marah dia orang. Apa penjelasaan dia orang dan macam mana hendak selesaikan. Sebab mas akita marah kadang-kadang kita terlupa diri kejap. Kak Z lah tu. Tapi masih bawah kawalan. Tidk mengeluarkan sumpah seranah. Kalau marah pun anak-anak dan sedih. Inikan lagi menyumpaah dia orang

Kesimpulannya, jaga mulut korang setiap kali hendak marah anak. Jangan panggil anak sebarangan contoh bodoh, bangang atau sial. Perbuatan itu mukin tidak dapat di lihat sekarang Kesannya di kemudian hari. 

Sekian

Ok bai



No comments:

Post a Comment