15 December 2016

TANAH BERTUAN TAPI DIBIARKAN SEMAK HINGGA MERBAHAYAKAN JIRAN




Sudah 2 kali rumah Kak z di masuki anak ular. Pagi tadi nampak mak ular. Takut juga. Harap-harap tidak masuk rumah. Sejak ular masuk rumah tidur malam jadi tidak lena. Bukan itu sahaja, sekarang musim angin dan hujan pokok ara belakang rumah yang jaraknya hanya 10 meter dengan rumah Kak Z.

Pokok ara tu sangat besar dan tinggi. Kalau rebah atas rumah Kak Z , ranap orang kata. Dulu bila hujan dan ribut, berdoa pada Allah jangan pokok-pokok keliling rumah ni rebah ke rumah Kak Z. Kawasan mana? Kampung Kak z ialah Kg Seri Terubuk, Masjid Tanah, Melaka



Kalau korang datang rumah Kak Z baru korang tahu apa yang Kak Z rasa. Jiran-jiran Kak Z tidak mahu membersihkan tanah kawasan mereka. Tuan tanah ada tapi tidak mahu mengemaskan tanah mereka. Bukan menjadim kerisauan Kak Z, kakak Kak Z, mak saudara dan sepupu yang berada di kawasan semak ini juga risau. Rumah Kak Z lah yang paling dekat.



Bukan orang lain pun saudara mara juga. Tapi duduk di luar kawasan Mak saudara Kak Z pernah beritahu supaya mengemaskan kawasan yang semak tersebut. Tapi jawapannya memang sakit hati kalau korang dengar lah. Ada sebelah tanah orang tersebut tanah sedara Kak Z juga. Kak Z pernah minta dia membersih kawasan beliau.. hampa dengan jawapan beliau.. Mudah sahajanya .."biarkan lah".

Diaorag tidak rasa kita yang duduk kawasan tersebut yang rasa apa terjadi. Sudah di beritahu secara baik. Kak Z faham..may be diaorang duduk jauh. Masih boleh bersabar. Hanya mengadu pada Kakak kak Z takut ular masuk rumah sebab kawasan yang semak tersebut.



Sekarang betul-betul keadaan terjadi. Kak Z risau kan anak-anak. Jangan sampai ada yang dah mati, rumah dah roboh dan ada yang cedera parah baru ada yang nampak. Kalau hendak harapkan Kak Z dan anak-anak kemaskan sekali atau dua kali boleh lah. Anak-anak Kak Z lagi lah sekarang sibuk dengan hal sekolah. Mana mungkin boleh selalu nak bantu. Kawasan sendiri pun sudah cukup besar untuk Kak Z handle.

Ada orang beri cadangan supaya mengupah orang membersihkan kawasan tersebut. Mana mungkin Kak Z mampu. Sekarang sekali upah cecah RM500.00. Ada 2 kawasan wooiii... Kak Z pun orang yang tanggung dek non. Mana mungkin hendak cari RM500.00 tu. Pastinya 2-3 bulan sekali kena bersihkan.



Korang nak tahu tak? Atap rumah Kak Z sekarang ni ada yang bocor sebab monyet bergaduh. Monyet-monyet ini datang dari kawasan semak yang dah jadi hutan tu lah. Pernah juga babi hutan masuk kawasan rumah Kak z. Pernah sekali Kak Z nampak harimau akar. Bila Kak Z orang kata ilusion semata-mata. Cik pontianak pun suka mengilai di belakang tu. Kak Z dan anak-anak sudah lali dan jadi tidak takut dengan bunyi tersebut sebab selalu sangat



Apa yang Kak Z harapkan tuan tanah, pihak berkuasa Majlis Perbandaran Alor Gajah, Adun Lendu, Ahli Parlimen Masjid Tanah dan JKKK Kg Seri Terubuk bacalah tulisan Kak Z ini.

Bila selalu sangat bersuara orang akan menyampah. Sekarang Kak Z terpaksa ambil jalan penyelesaian bergini. Maybe mulut Kak Z tidak power. Biarlah ayat-ayat di blog boleh di baca dan di fahami setiap orang. Bukan niat Kak Z untuk memalukan sesiapa. Tapi mengharapkan sesuatu yang terbaik. Mohon Maaf Kak Z pinta atas tulisan yang maybe akan menyakit hati orang yang terasa. Saya hanya insan kerdil dan ibu kepada 4 orang anak yang hanya berlindung di rumah peninggalan kedua ibu bapa Kak Z. Tahun depan kitaorang datang raya hokey..peace no war

Ok bai

Tag: MPAG Majlis Perbandaran Alor Gajah Adun Lendu Ahli Parlimen Masjid Tanah  JKKK Kg Seri Terubuk

No comments:

Post a Comment