17 February 2015

Kuih Bakar kemboja orang melaka

Assalamualaikum



kuih bakar ni adalah feberot..masa kecik-kecik tunggu sebelah mak nak makan kuih ni.. tiada ukuran tertentu macam sekarang.. masuk-masuk dalam loyang kacau,, kurang tepung, gula, santan tambah aje...telur ambil dari reban belakang rumah.. freshhh..

itu cara arwah mak...zaman dulu tiada oven.. mcm mana dia orang bakar?

pakai kayu api dan sabut kelapa


mak akan potong tin minyak yang besar tu bahagia 3/4 untuk bahagian bawah dan 1/4 untuk penutup
mengunakan kayu api...tong bahagian bawah.. emak akan letak pasir dan panaskan...acuan kuih juga deletak dalam tong tersebut..

1/4 tong tadi dileperkan untuk buat penutup.. atas penutup mak letak bara sabut kelapa...dan tutup tong yang besar

agak dah panas mak akan tuang aduan tepung kedalam tong tersebut.. biarkan masak..lama juga.. lebih kurang 1 jam
macam ni lah hasilnya

lebih kurang macam ni lah hasil kuih bakar mak




i miss that moment..

ok bai


1 comment:

  1. minat ye kuih ni..
    pernah makan waktu kat kenduri anak buah suami..tapi yang jenis manis tu..sedap ye tapi cari resepi tak jumpa

    salam perkenalan :)
    jemput ke blog nana

    ReplyDelete