09 May 2016

Bermalam di The Straits Hotel and Suites Melaka


The Straits Hotel and Suites


The Straits Hotel and Suites Melaka, terletak di Melaka Raya. Ini adalah adalah kawasan perlancongan yang hanya berjalan kaki dari hotel. Jika kita hendak ke A Famosa, Istana Melaka, Memorial Tunku Abdul Rahman atau Muzium-muzium lama hanya 10 minit perjalan dari hotel. Tidak jauh dari hotel ada Mahkota Prade dan Dataran Pahlawan. Makanan juga mudah di cari kerana keliling hotel banyak tempat makan.

Bila kita berada di tempat tinggi baru kita tahu luas atau tidak bumi ini. Kak Z menginap di tingkat 22 hotel The Straits Hotel and Suites Melaka, dapat lihat seluruh Bandar Melaka. Gayat pun ada, sayup pun ada. 2 jam pertama tak tengok bawah. Pandang arah laut Selat Melaka dan Bandara Melaka. Kuatkan hati melihat bawah hotel. Subhanallah cantik sungguh. Selepas itu baru teruja.



Pemandangan Selat Melaka



Melihat Pulau Melaka



Matahari Di waktu Petang


Bila petang pemandangan lagi cantik. Kita dapat melihat matahari terbenam. Kak Z duduk didalam bilik suites. Selesa untuk kami anak beranak. Kenapa? Bilik suites ini besar dah luas. Ada bilik yang diasingkan dengan ruang tamu dan ruang makan. Dalam bilik ada katil saiz queen dan luas. Dari bilik ini pemandangan cukup cantik.







Macam studio apartment pula rasanya. Ada meja makan, sofa dan kitchen kabinet. Memang sesuai lah dengan kak z. Kalau anda mempunyai keluarga yang besar, bilik ini cukup luas untuk anak-anak berlari. Boleh hidang makanan kalau beli makanan di luar sebab ada kitchen dapur yang boleh kita basuh pinggan dan masak air. Ada juha mini peti sejuk boleh simpan makanan. Kak Z bawa maggi masa menginap disitu. Mak masuk tidur..pagi esok bangun tengok 5 pek sudah habis. Maknanya 4 orang itu sudah pulun maggi masa mak dia tidur. Sebab boleh masak air panas.. dia lapar. Apa lagi ngap maggi.


Suasana dalam bilik suites The Straits Hotel and Suites








Bila menginap di hotel, no. 1 kak z periksa ialah tandas. Sebab selalu juga tinggal di hotel yang tandasnya kotor. Kalau kotor kak z panggil house keeping bersihkan sampai bersih. Kita bayar pastinya kita mahu sesuatu yang memuaskan dan selesa. Jika tandas kotor, maknanya tidak menjaga quality hotel. Orang akan mengata sampai 7 keturunan pun tidak habis. Tapi tandas atau bilik air The Straits Hotel dan Suites, bersih sangat dan bath tubnya menyebabkan Hanif, Haris dan Hanis mahu terjun waktu sampai dalam bilik. Kalau mak dia tidak marah..pasti berenang. Mak dia kata tingkat 23 ada swimming pool besar, mececet lari semuanya. Fuhhh.. selamat. Mak pulak masuk..mana tidak nya korang tengok lah keadaan bath tub bilik suites ni.. teruja atau tidak?



Sila tutup mulut..jangan menganga...hii. ini kecil sahaja. Kena pergi ke tingkat 23. Swimming pool tertinggi di Melaka. Luas sungguh swimming pool ni. Boleh tengok permandangan Bandar Melaka. Di buka dari 7.30pagi -6.30petang. Jangan risau untuk mandi kedalaman 4 kaki. Adik hanis boleh masuk dan berenang-renang. Mak dia tak risau sebab ada lifeguard. Tidak panas, sebab berbumbung. Selesa ada tandas dan nyaman.


Swimming Pool


Lepas mak dia halau diaorang ke atas ..mandilah sampai kecut. Seronok betul empat beradik tu. Kak z yang tengok pun teruja. Lupa bawa bikini. Tak leh masuk. Ehh..kalau pakai bikini.. no. 1 pensan si kembar. Bukan orang lain terkejut tengok mak dia. Jangan cari pasal. Kak z tak mandi pun. Sebab sibuk dengan kerja. Nanti lah ..akan datang lagi mesti mandi.


Sarapan pagi di Amalaka Cafe, The Straits Hotel and Suites
















Esok harinya kami bersarapan di Amalaka Cafe. Terletak di tingkat 3 bangunan hotel. Sarapan pagi banyak juga pilihan. Boleh tahan sedap. Anak-anak apa lagi tambah tenaga sebelum terjun ke Swimming pool. Mak kata makan sampai kenyang. Roti jala pilihan kak z. Anak-anak suka dengan roti, dim sum, mee kari, omelete, kek dan capati. Tengahari kami makan butter prawn, ayam capitan dan sayur kangkung. Masakan ini di masak oleh Chef Al Araj. Hot from kitchen hotel . Lepas mandi swimming semua lapar. Mak pun malas hendak makan di luar. Makan di Amalaka Cafe aje lah.

Menu Makanan Tengahari di Amalaka Cafe, The Straits Hotel and Suites







Kami akan datang lagi. Sebab anak-anak suka mandi di swimming pool tingkat 23 tu. Sebab best nampak Bandar Melaka. Sekarang ini swimming pool untuk kanak-kanal belum siap. Dalam proses pembinaan. Nanti akan ada kids zone mudah untuk anak-anak kecil mengadakan aktiviti di situ.

Ok bai

1 comment:

SOURDOUGH BANGGALI LOAF

Hi, let me share this beautiful banggali loaf recipe. Which i'm a  bread maker so i plug and play with my discard levine to make this lo...