18 April 2015

Projek zikra -Lembaga zakat selangor dan kelab blogger Ben Ashaari

Lembaga zakat Selangor telah di tubuhkan 20 tahun yang lalu. Mengurusan dan memanfaatkan potensi kutipan zakat dapat di salurkan mengikut syarak. 

Tahun 2009 adalah tahun yang sangat menyukarkan akak. Kawan-kawan menasihatkan nasihat akak supaya meminta bantuan dari zakat Selangor. Masa tu nak raya.. duit tidak ada. Dengan adik yang masih kecil lagi waktu tu akak pergi ibu pejabat pusat zakat masa tu depan masjid negeri shah alam. Bukan akak sorang yang rupanya tidak ada duit untuk raya ramai lagi.. maknanya ramai orang susah. Dia bagi boring isi.. interview alhamdullilah dapat RM300.00.. ya allah rasa bersyukur kepada allah dapat beli baju raya anak. Lepas tu pegawai tu cakap dengan keaadan puan.. puan layak untuk bantuan bulanan.. masyallah terbuka lagi peluang.. dia arahkan akak buat permohonan di cawangan ampang.. selama 6 bulan setiap bulan akak mendapat bantuan bulanan sebanyak RM350..  akak cakap kat pegawai tu encik ada tak bantuan peralatan. Saya nak buat perniagaan secara kecilan..
Pegawai tu Tanya puan hendak peralatan macam mana? Apa kemahiran puan. Akak pun bagitau saya ada perniagaan sebelum ni tapi ada masala yang berbangkit saya terpaksa tutup perniagaan saya sekarang semua peralatan say adah jual untuk tamping hidup bersama anak-anak. Kemahiran saya membuat kuih. Saya perlukan oven, mesin pemutar kek dan meja stainless steel.. budget RM10k.. diaorang suruh buat proposal dan dapatkan quotation.. siap semua hantar.. dalam masa 7 bulan alhamdullilah akak dapat semua barang tersebut.. ialah 7 bulan tu banyak procedure yang perlu dilalui .. siasatan, kursus dan process gedebak gebuk 7 bulan

Tapi apa pun dapat lah barang tu dan masih lagi berjasa kepada akak untuk 6 tahun ini.. dari sana akak dapat menjalankan perniagaan dan jadi cikgu buat kuih..banyak jasa mesin-mesin tu.. alhamdullilah.. sesiapa yang membayar zakat tu akak ucapkan sangat-sangat terima kasih sebab dengan zakat itu banyak membantu banyak pihak yang memerlukan..

Pada 15hb april 2015.. satu projek yang dinamakan zikra. Projek ini ada lah usahasama lembaga zakat Selangor dan kelab blogger ben ashaari. Project in adalah mengadakan lawatan seperti dibawah
Program Zikra 'Jelajah Kasih Bersama Asnaf' 2015 .Tentatif semalam : .
1. Kompleks Asrama Anak-Anak Asnaf Baitul Hasanah, Kg Perepat, Klang .
2. Kampung Delek, Klang (Penyerahan mock up kunci rumah oleh Mufti Diraja Negeri Selangor)
3. Sungai Udang, Klang (Penerima Bantuan Bina Rumah dari Lembaga Zakat) .
4. Jenjarom, Kuala Langat (Menziarah ke rumah²) .
5.Pusat Jagaan Warga Emas Zakat Selangor, Jalan Kebun, Klang .
6. Maahad Integrasi Tahfiz Sains & Teknologi .

Kelab blogger ben ashaari telah di lantik sebagai social media untuk menyebarkan maklumat kepada umum mengenai kegiatan lembaga zakat Selangor. Sekarang ni kan orang suka baca blog untuk dapat info yang cepat. Sebagai ahli kelab ini saya pun teruja nak pergi bersama. Tapi ada hal yang telah di rancang lebih awak terpaksa pendamkan insyallah next time.

Kawan-kawan yang pergi menyalurkan maklumat dan share dengan kawan-kawan yang tidak pergi. Alhamdullilah pilot project ini semua berjalan lancar..
























lawatan ini bermula dari pukul 8.00pagi hingga ke 4.00ptg. sekarang baru kita faham kemana zakat ini di salurkan

ok bai

No comments:

Post a Comment

SOURDOUGH BANGGALI LOAF

Hi, let me share this beautiful banggali loaf recipe. Which i'm a  bread maker so i plug and play with my discard levine to make this lo...