12 June 2014

Biskut Makmur aman bahagia

Assalamulaikum

makmur aman bahagia.. sedap betul nama biskut tu
biskut makmur is something evergreen..
mcm lagu evergreen ler...biskut orang dolu dolu
makan cair dalam mulut
tapi sakit hati nak buat
siap jer masak masuk mulut.. sebab sedap lah
kalau bulan puasa kena buat lepas balik dari tarawih..klu tak takut terbatal puasa.. tak sedow meskut kat dlm molot


Biskut makmur


jom share resepi..yang lain sikit dari lain. resepi asal dari auntie hasmah noor. dia bagi buku biskut klasik keluaran utusan. dalam tu byk biskut tradisi.. buat mesti menjadi...how is she now..?

saya ubah suai untuk kesenangan saya dan citarasa saya yang mat salleh tak celop ni.. perasan betul haku ni.. tapi betul pun..


resepi

inti

30gm kacang pistachio- kisar halus
30gm serbuk gajus
30gm serbuk badam
1/2 cawan gula perang
secubit serbut kayu manis
3 sudu besar susu pekat
secubit garam
cara
1. gaulkan ketiga-tiga kacang tadi dan campurkan susu pekat
2. bulatkan inti tersebut dan ketepikan
3. kacang tersebut tidak perlu di bakar dahulu

kulit

1 cawan minyak sapi
4 sudu butter
350gm tepung gandum - sangai hingga kuning
secubit garam

cara
1. gaul semua bahan menjadi doh
2. pastikan doh ini boleh dibulat-bulatkan
3. jika terlalu keras campurkan butter dan jika terlalu lembut campur tepung sedikit demi sedikit
4. jemput doh dan leperkan dan isikan inti.. tutup jadi bulat atau bujur
5. susun atas loyang pembakar
6. bakar dengan suhu 150c hingga tapaknya kuning sedikit.. biskut ini cepat masak oleh itu berhati-hati

salutan

1 cawan gula aising - ayak

cara

1.biskut yg sudah masak tadi di gaulkan dengan gula aising semasa masih panas

isi dalam biskut makmur

ok bai



1 comment:

  1. Trime kasih ats resipinya..sy mnt izin copy,nt nk try blan pose..:-)

    ReplyDelete