29 June 2020

AMALAN ANAK-ANAK MUDAH MENJAWAB PEPERIKSAAN

Musim peperiksaan Kak Z rasa macam sibuk sangat. Sebab hendak jaga kesihatan dan pemakanan anak-anak. Kesihatan supaya tidak demam atau gangguan lain. Terutama Peperiksaan UPSR, PT3 dan SPM. Jaga pemakanan supaya tidak sakit perut. Kalau anak-anak sakit macam mana nak jawap soalan dengan tenang. Betul tak?

Anak-anak pun sudah faham. Kak Z dengan korang dari apa Kak Z belajar dari orang yang berpengalaman dalam menguruskan anak-anak diaorang. Sebab kita bukan orang berilmu sangat. Baru nak belajar hidup orang kata. Kak Z kutip sikit-sikit dan amalkan.

Amalan kita sebagai ibubapa tentunya menjaga solat 5 waktu dan melakukan solat sunat yang lain. Dan kita berdoa sebaiknya untuk anak kita. Supaya mudah menjawap soalan, memberi kejayaan dan tiada halangan ketika hendak menjawap soalan. Doa dan minta pada Allah. ALLAH maha mendengar dan mengasihani kita.

Penjagaan kesihatan anak-anak ketika hampir peperiksaan. Kak Z tidak benarkan anak-anak bermain hujan, angkat berat atau bermain basikal. Orang kata manjakan anak. Bukan manjakan anak. Jaga anak supaya tidak demam, tidak patah giuk atau sakit-sakit ketika peperiksaan. Cerewatkan?

Makanan pula tidak bagi anak makan terlalu pedas atau yang boleh menyakitkan perut. Makan di luar di larang sama sekali. Kalau terkena sakit perut atau cirit birit siapa susah? Kita juga. Betul tak?

Emosi anak-anak. Ini perlu di jaga. Kalau suami isteri elak lak bergaduh sewaktu anak nak periksa. Perasaan anak-anak pun perlu di jaga. Jangan bagi tekanan. Pressure suruh diaorang dapat straight A. Kak Z tak pernah pressure anak-anak straight A atau jadi pandai. Sangat-sangat flexiable. Memberi galakan supaya anak-anak tenang.

Amalan doa dari kita sebagai ibu bapa mudah. Dan nampak macam kelakar doa lembutkan hati Nabi Daud. Doa ini melembutkan hati dia menerima pelajaran dengan mudah. Baca doa ni dan hembus pada umbun-umbun anak-anak sebelum diaorang ke sekolah. Kalau tak dapat doa dalam hati dari jauh pun boleh. Janji niat kita elok. Baca doa ni dan niatkan dalam hatj supaya anak kita lembut hati mudah terima ilmu


Doa yang kita suruh anak amalkan. Suruh anak-anak baca doa ini sebelum memulakan pelajaran atau memulakan persekolahan.


Doa last ni macam kelakar. Kita selalu gunakan ketika kita nak makan. Sebenarnya doa ni adalah untuk permudahkan urusan kita. Contoh menjawap soalan yang susah seperti matematik. Pada anak-anak Kak Z, selalu pesan kalau stuck atau rasa  susah hendak jawap sesuatu soalan baca ayat ini. Dan niat pada ALLAH permudahkan jawap soalan.

Ini apa yang Kak Z amalkan. Setiap orang ada amalan mereka sendiri. Kak Z tidaklah sepandai mana hendak mengajar orang. Tapi berkongsi dengan korang dari apa yang akak belajar dari orang yang anak-anak mereka telah berjaya. Selamat mencuba. Kita berusaha, doa dan bertawakal.. insyallah

Ok bai



No comments:

Post a Comment

SOURDOUGH BANGGALI LOAF

Hi, let me share this beautiful banggali loaf recipe. Which i'm a  bread maker so i plug and play with my discard levine to make this lo...