20 March 2018

TRAVELOG 9: THE BOMB DOME DI HIROSHIMA




THE BOMB DOME


Pengeboman Amerika keatas Hiroshima dan Nagasaki pada tahun 1945, memberi kesan yang mendalam kepada negara Jepun. Sejak dari itu Jepun membangunan negara mereka menjadi sebuah negara yang maju. Malaysia menjadikan Jepun sebagai role model untuk pembangunan negara ini. Dasar Pandang ke Timur katanya. 

Memang Jepun sebuah negara yang maju. 2 minggu Kak Z di Jepun memang kagum dengan cara dia orang bekerja. Sistem pengangkutan memang tip top. Jepun tidak pandang ke belakang untuk memajukan negara dia orang. Siapa pernah ke Jepun pasti mengakui dengan kenyataan Kak Z. Misi kedua untuk datang ke Hiroshima ialah melihat kesan pengeboman atom di Hiroshima. Di angarkan seramai 20,000 orang askar dan 126,000 orang awamyang terbunuh di Hiroshima. Jumlah keseluruhan Hiroshima dan Nagasaki ialah lebih 226,000 orang terbunuh.


Kubur Besar Mangsa Bom Atom Hiroshima

Kak Z ada membaca kisah mangsa pemgeboman di Hiroshima. Semasa Bom di gugurkan waktu pagi orang sibuk membuat kerja dan pelajar mahu memulakan pelajaran. Dia mengatakan pagi itu di dalam perjalan ke Universiti Hiroshima tempat beliau belajar. Tetiba cahaya besar datang dari seberang sungai. Memang ada sungai di situ. Dia merlindung di sebalik bangunan selepas Nampak cahaya. Dia berada dalam keadaan terkejut. Hilang pendengaran sekejap. Sebab bunyi bom lebih kuat dari bunyi bom yang pernah di jatuhkan di Hiroshima. Selepas keadaan tenag baru dia dengar orang menangis, menjerit dan mnegrang kesakitan. Dia jumpa orang berlari tanpa pakaian dan kulit berciciran atas tanah. Akibat kepanasan ramai yang terjun kedalam sungai tapi mati tidak lama kemudian. Pada malam pengeboman bantuan belum sampai, ramai yang haus. Dia cuba bantu memberi air kepada mangsa. Tapi mangsa mati sebab sungai itu beracun. Selepas bantuan datang dia keluar dari Hiroshima. Dalam perjalanan ramai yang mati akibat kulit mereka pecah dan sakit. Memang bahaya sungguh bom atom ni kan?


Bomb Dome

Tapi apabila kita berada di Hiroshima Memorial Peace Park memang Hiroshima sudah berubah. A Bomb Dome masih kekal berdiri di  tepi sungai Hiroshima. The Memorial Cenotaph telah di ukir nama mangsa yang mati ketika pengeboman. Di depan Cenotaph ini ada padang tempat pengebumian beramai-ramai mangsa bom atom. Serius syahdu


The Memorial Cenotaph

 Kak Z masuk ke Hall of Remembrance, ketika masuk di tengah hall diaorang bina fountain yang menyebabkan kita rasa sayup dam sedih. Gambaran 360 darjah kehancuran Hiroshima. Dan juga nama mangsa. Minta maaf gambar tidak di benarkan ambil dalam hall ini. Keluar dari hall ada bilik tayangan. Waktu ini kalau penyedih memang menangis mendengar cerita mangsa. Dia kehilangan anak dan keluarga dalam kejadian. Kita terfikir zalimnya manusia akibat ketamakan.  Dalam hati berdoa jangan lah ada bom atom ini lagi.  Subhanallah..


Monument Di Hiroshima Memorial Park

Keluar dari Memorial Park… ada sebatang sungai yang memisahkan antara memorial park dan A Bomb Dome. Sungai ini pernah tercemar akibat bom atom. Di kisahkan cahaya api yang besar datang 2 kali. Kali pertama ramai yang tidak dapat berlindung. Dan kali kedua mereka cari tempat perlindungan di dalam sungai tapi air sungai juga terbakar. Oleh itu ramai yang mati terbakar didalam sungai. Ada juga yang mengunakan sampan sebagai perlindung dan mereka selamat. 


Cara untuk ke Hiroshima Memorial Park

1. Miyajimaghuci – Shin-Hakushima station
        JR Sanyo Line ke Shirachi
        Tempoh perjalanan 25 min

2. Shin-Hakushima Station – Handori Station
        Astramline ke Handori

3. Handori Station – Hiroshima Memorial Park
        Berjalan kaki selama 10 minit.

Sesat adalah wajib di Jepun. Tapi jangan risau ada polis yang akan membantu untuk menunjuk arah. Semasa  kesini Kak Z sesat. Pusing 3 kali tempat yang sama. Tidak perasan ada yang memerhati Kak Z. Rupanya pak polisi. Kena tahan. Dia minta passport. Takut juga lah sebab siap minta passport. Muka lain dari yang lain biasalah. Sebenarnya dia hendak menolong. Diaorang tunjuk arah kepada Kak Z samapi ke tempat yang di tuju. Jepun memang selamat. Sebab itu Kak Z berani itu travel solo. Kali ini datang atas dasar tugas. Oleh itu masa memang mencemburui kita. Lain kali Kak Z datang secara secara santai. Betul-betul melawat kawasan sekeliling .

Ok bai

Japan National Tourism Organisation   JNTO Backpacker Japan Hiroshima JR pass Bomb Dome Muslim Backpacker

1 comment:

SOURDOUGH BANGGALI LOAF

Hi, let me share this beautiful banggali loaf recipe. Which i'm a  bread maker so i plug and play with my discard levine to make this lo...