10 August 2015

Kasih Ibu ke Akhir Hayat

Assalamualaikum

Kisah nenek dan anak cacat memang sedih. Ramai juga yang tidak mahu menjaga anak mereka yang cacat. Tinggalkan di rumah kebajikan atau bagi pada orang.. teringat cerita kawan  awrwah mak.. mak lang munah dan pak lang nordin. Anak dia cacat... syafiq..Tapi alhamdullilah dia jaga dengan elok sehingga akhir hayat mereka. Mak lang unah meninggal dahulu.. kemudian syafiq... lepas syafiq meninggal.. paklang nordin meninggal.


Aku membesar melihat mereka suami isteri mendukung anak ke sana kemari tidakmluakmpun kasih sayang...bila fikir kannsekarang hendak jaga yang tidak cacat pun dah terasa berat.. itu lah namanya sabar..mari baca kisah nenek tua ini dengan anaknya.

Usianya kini mencecah 101 tahun, namun naluri sebagai ibu menyebabkan dia tidak pernah mengeluh atau patah semangat untuk terus memelihara anak lelaki bongsunya yang merupakan Orang Kurang Upaya (OKU) sejak 63 tahun lalu.
  


Image dari Goolge menunjukkan kasih sayang ibu dan anak


Nenek Meliah Md Diah dari Kampung Bukit Nambua di sini bertekad untuk terus menjaga anaknya Abdul Rahman Saud, 63, yang tidak boleh bercakap, berjalan dan bergerak secara normal sehingga ke penghujung nyawanya. Dia tidak rasa beban untuk menjaga anaknya yang cacat. Dari dulu lagi dia yang mandikan mandi, memberi makan, pakai baju dan  mahu  jaga dia sampai bila-bila.  sebab Nenek Meliah sayang dengan Abdul Rahman.
    
Menurut Meliah, sebagai seorang ibu, dia tidak pernah menyesali nasib yang menimpanya dalam menjaga anaknya yang tidak sempurna seperti orang lain, sebaliknya tetap bersyukur dengan kurniaan dan dugaan yang melanda. nenek Meliah adalah teladan kepada masyarakat supaya mereka tidak mengabaikan tanggungjawab terhadap ibu.

Pada pagi 7hb Ogos 2015, Nenek meliah telah menghembus nafas terakhir di sisi anaknya.
Pesanan yang membuat akak terharu  ialah "tolong jaga anak saya....."

Masyallah banayak pahal nenek  Meliah .. Al fatihiha buat arwah.. amin



Gambar nenek meliah dengan Abdul Rahman


Kerata Akhbar mengenai pesan nenek Meliah


Abdul Rahman di angkat untut melihat wajah ibunay buat kali terakhir

No comments:

Post a Comment