13 May 2015

My life in Sg Petani, Kedah

assalamualaikum

dari jun 2011 - dec 2015 3 1/2 tahun duduk sungai petani, kedah banyak pengalaman yang dah di
lalui

sg petani berdekatan dengan sungai merbuk.. so akak duduk area tu lah..ada sengaibesar banyak hidupan air yang fresh boleh kita dapat. comtoh ikan, kupang , udang dan ketam

jom explore




ini gambar dengan kakak ipar duduk di beranda rumah

hanif baru naik dari kolam ikan

abang akak yang no. 5 ada sebuah rakit. syiok woooo.. mulamula rasa takut bila dah biasa it ok.. atas rumah rakit tu di bela kupang, ikan kerapu, siakap, mutiara dan ada beberapa jenis ikan yang tak ingat nama.. rumah rakit ni berada di tengah-tengah sungai merbuk.. dalam tau sg merbuk ni.. sebab itu zaman dulu2 banyak pedagang dari inda datang untuk berdagang disini. buktinya ialah di sekeliling sungai merbuk ini terdapat banyak peninggalan saudagar india.. contoh candi. kalau ingin melihat peninggalan mereka uols boleh melawat di muzium lembah bujang, merbuk..masuk free


ini sangkar-sangkar ikan

abang sedang memancing


adik kena duduk diam-diam takut di terjuna


tiram yang di ternak


kupang di tarik dari sangkar


dalam bot otw gi rumah rakit @ sangkar ikan


ikan yang di kail

paling syiok ialah berada di kolam ikan. tempat kg pengkalan, bukit kecil, tikam batu. kalau nak udang fresh gi cakap kat pak ngah.. nak udang.. kejap tu dia akan bawa jaring utk tangkap. memang jarang beli lah.. sellau ambil di kolam sahaja.


udang fresh


lontar jala


tarik jalan dalam tu banyak udang



itu dia..



belakang ladang ikan ada 6 kolam udang.. udang ni di jual di sekitar sungai petani sebab ada peraih yang datang beli bertan-ytan.. syiok


pak ngah and jala

ketam ada pelbagai jenis. kalau ketam batu kita haram untuk makan sebab 2 alam. akak tangkap ketam sendiri. tapi kalau malas suruh aje pekerja aang gi tangkap. cara tangkap pakai tangkoi @ jarang. dalam jaring tu akan di letak umpan kepala ayam. bila ketam dah masuk dalam tu ..soryyy now way out.. miss to eat ketam.. terutama musim telur...huuuu.. nak g sana boleh tak?


ini ketam nipah


ikan sepit ketam supaya kita tidak dikepit olehnya. sakit oww kalau kena kepit

abang akak adalah pengusaha kolam ikan yang membela ikan ketutu. dia membuat kajian terhadap ikan ini. mempunyai 100 kolam fiber sebesar lori 3 tan/.. besar..kalau kena celup dalam tu tidak sedar..


tujuan di beri suntikan terhadap ikan ini adalah untuk dia membiak


antara kolam yang ada


ikan ketutu

kolam ikan siakap


yang paling rindu ialah berlari di kawasan kolam .. sejuk jer.. sebab kawasan kolam ini berdekatan kawasan sawah padi yang luas. angin selalu bertiup. akak rasa kalau korang nak merasai kedamai kawasan sg petani not bad.. makanan pun senang, tempat tinggal dan kawasan untuk dilawati pun banyak.

so korang boleh merancang percutian korang

ok bai


2 comments:

  1. Udang tu jual ckit2 ke. Teringin nak p

    ReplyDelete
  2. jual banyak2..tapi tak tau ada musim ker tidak skg ni..

    ReplyDelete