13 February 2015

Masak lemak daging salai dengan belimbing

assalamualaikum

masak lemak daging salai dan buah belimbing..sedap sangat lah anak-anak makan gigih ak diaorang menyalai daging, cari jaring, cari kayu api,..sib baik keliling rumah banyak kayu api...
tengok camne hakak salai daging

salai daging

cari jaring tak der jumpa lah kipas lama tak boleh pakai apa lagi jadi tempat salai daging.. creative tak..bahan2 kebanyakkan ambil keliling rumah.belimbing, serai, kunyit, cili padi kecuali daging beli leeeehhh

korang tengok pokok bunga tu memang musim berbuah.. nak buat apa lepas ni..insyallah sambal hitam kot...puas makan belimbing.. 


pokok belimbing belakang rumah

ini lah namanya berbakti pada tanah.. buah kan hasil lumayan. actually banyak lagi pokok2 sebelum ini.. sbb tuannya dah merantau lebih dari 30 tahun habis gooolll..arwah ayah suka menanam..pokok dokong ada 3 batang, pokok durian, pokok belimbing, limau, mata kucing dan pisang..itu keliling rumah belum gi kebun.. lagi macam2

lauk masak lemak daging salai dan belimbing

bahan daging salai

500gm daging lembu
1/4 sudu teh serbuk kunyit
1/4 sudu teh garam

cara:-

1. potong daging nipis sebesar tapak tangan
2. basuh dan digaulkan bersama garam dan serbuk kunyit
3. bakar atas bara api biarkan daging kering
4. dah kering hiris nipis ikut suka

bahan untuk lauk

250ml santan
5cm kunyit hidup sebesar ibu jari
10 biji cili padi ..kalau nak pedas lagi boleh tambah
1 batang serai 
1 ulas bawang besar
2 biji kentang belah 4
1 keping asam kepng
buah belimbing
200ml air - untuk kisar
garam

cara:-

1. kisar kunyit, cili padi, bawang besar
2. masuk kan kedalam periuk bahan kisar, daging, serai, kentang, asam keping dan buah belimbing
3. masak hingga kentang empok..
4. baru masukkan santan
5. apabila santan dimasukkan api perlu sederhana dan kacau supaya tidak pecah minyak
6. masukkan garam secukup rasa
. biarkan mendidih sambil kacau...

ok selamat mencuba

ok bai




No comments:

Post a Comment