22 October 2016

SEMALAM BELANJAWAN HARI INI HARGA BARANG NAIK

Setiap Jumaat terakhir bulan Oktober PM akan membentang belanjawan negara untuk tahun seterusnya. Belanjwan tahun ini di bentang pada 21 Oktober 2016. Ada berita baik dan ada berita buruk. Tahun depan BR!M akan di naikkan. Belum pun dapat duitnya.. harga barangan di apsaran telah naik.

Terasa jugalah, Contoh ini ialah 22 Oktober 2016, kebanyakan barangan telah naik. Selasa lepas Kak Z beli epal hijau 8 biji = RM4.90. Hari ini harag telah berubah RM5.90 = 8 biji. Ubat gigi Colgate Sugi pul, 2 minggu lepas RM5.90 = 175gm. Hari ini RM6.90=175gm. Fuuuhhh..setiap barangan mcm naik 10%. 

Hendak mengeluh macam mana? Kena terima sebab barangan keperluan. itu pun banyak yang Kak Z dah potong untuk perbelanjaan rumah. Anak-anak makim membesar, banyak pakai duit. Sebab tu bil cikgu si kembar kata tahun depan kena tukar bau pengawas yang beharga RM250.00, Kak Z berharap hal itu tak terlaksana. Kenapa? Buku lagi, yuran lagi, baju lagi, kasut lagi. Bukan seorang yer. 4 orang, semua bersekolah. Walaupun diaorang ada biasiswa. Biasiswa pun sudah kena potong 1/2. dapat separuh. Apa ko nak kata?

ok bai





No comments:

Post a Comment

SOURDOUGH BANGGALI LOAF

Hi, let me share this beautiful banggali loaf recipe. Which i'm a  bread maker so i plug and play with my discard levine to make this lo...