10 May 2015

Turun panas demam anak dengan asam jawa

assalamualaikum



bila anak kita kena demam dengan panas yang tinggi kita pasti risau. mengunakan asam jawa adalah rawatan sampingan ubat-ubatan yang di beri oleh doktor. kita boleh mengunakan cool fever atau tuala basah yang di letak  pada dahi atau badan. masalah akan timbul bila anak-anak tidka mahu berkerjasama. masa sangat-sangat mereka pasrah apa yang kita letak pada dahi dia orang bila tangan dah pandai nak capai arang mesti susahkan?  petua ni dari arwah mak. zaman dulu mana ada cool fever. klinik 24jam lagi lah tak ada. masa kecil-kecil akak kena demam panas yang teruk sangat. mak guna asam jawa.. ini kakak yang cerita. alhamdullilah mujarab. peua ni dari mak dia punya mak punya mak...



ambil segenggam asam jawa dah campur dengan 1/4 cawan air. ramai hingga biji asam jawa semua tertanggal.


lebih kurang gambar ni lah. kalau korang malas sekarang ni ada di jual asam jawa dah siap ramas dan pati pekat.macam gambar kat bawah


air asam otu mesti pekat. sapukan air asam di perut dada dan belakang. memang lag kotor dan selekah. korang alas lah dengan kain lain tempat tidur diorang.  bila kering sapu lagi.. insyallah panas badan akan kurang dengan cepat..

air asam jawa juga boleh di gunakan kalau sakit kepala.  sapukan asam jawa di atas kepala dan biarkan.. kita iktiar yang menyembuhkan allah.. insyallah

asam jawa senang nak buat dari bahan lain sebab ada didalam rumah.. insyallah dan berdoa supaya anak-anak kita cepat sembuh

ok bai

#gambar credit to Mr google

No comments:

Post a Comment